مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه

3 دانشجوی دکترا دانشگاه کاشان

10.22034/jcsc.2021.128761.2150

چکیده

امروزه اثرات مدرنیته بر فضای شهری باعث گرایش بیشتر افراد به مصرف شده است. اهمیت این موضوع از این رو قابل طرح است که فضای شهر کرمانشاه دارای پیامدهایی برای مصرف شهروندان این شهر است. امروزه تمام شهرها در تکاپوی ایجاد امکانات برای مصرف هستند و شهرها به‌ واسطه‌ی امکاناتی که برای مصرف فراهم می‌کنند، تعریف می‌شوند. شهرنشینی معاصر به طور فزاینده‌ای با مصرف شهروندان در ارتباط است. این پژوهش سعی دارد پیامدهای فضای شهری بر مصرف شهروندان شهر کرمانشاه را با دیدی انتقادی از طریق دیدگاه اندیشمندانی چون مارکس، زیمل، وبلن، بوردیو، بودریار، دوسرتو، لوفور، زوکین و ورث مورد بررسی قرار دهد. روش این پژوهش مردم‌نگارانه و فنون گردآوری داده‌ها مشاهده، مصاحبه و تجربه‌ی زیسته بوده است. مشاهدات در دو بخش کالبد و رفتار انجام شد و از 56 نفر، اعم از مدیران و اعضای هیأت مدیره، فروشندگان و خریداران، در پنج مجتمع تجاری با نام‌های ارگ، پارسیان، پلازا، گل و مروارید مصاحبه به عمل آمد. شیوه‌ی تجزیه و تحلیل در سه مرحله‌ی کدگذاری، تفسیر و گزارش‌نویسی انجام شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهند که: تغییر مکان‌های سنتی به مدرن سبب وفور و انباشتگی کالاها، تبلیغات و طراحی مراکز تجاری شده است؛ فضاهای مصرف سبب اعتیاد به خرید، مصرف‌گرایی، خودنمایی، چشم‌و‌هم‌چشمی، تغییر و دگرگونی هویت، تمایز و تفکیک طبقاتی شده‌اند؛ پرسه‌زنان، مصرف‌کنندگان فضای شهری هستند، اما به مصرف کالا نمی‌پردازند؛ سرانجام این که زنان به نسبت دیگر گروه‌های اجتماعی بیشترین مصرف‌کنندگان فضاهای مصرف هستند.

کلیدواژه‌ها

 
 - ایمان، محمد تقی؛ غفاری نسب، اسفندیار (1395). «مردم‌نگاری شهری روشی برای واکاوی مسائل اجتماعی و فرهنگی شهرها». فصلنامه‌ی مطالعات جامعه‌شناختی شهری، سال 6، شماره‌ی 18.
- بودریار، ژان (1387). در سایه اکثریت خاموش، ترجمه‌ی پیام یزدانجو، تهران، نشر مرکز.
- بودریار، ژان (1394). جامعه‌ی مصرفی، ترجمه‌ی پیروز ایزدی، تهران، انتشارات ثالث.  
- بهار، مهری (1390). مصرف و فرهنگ، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
- بهار، مهری؛ محمودی، عذرا (1395). «مصرف پوشش؛ بررسی پوشش تجربی جوانان شهر آمل». فصل‌نامه‌ی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال 12، شماره‌ی 43.
 - جین، مارک (1396). شهرها و مصرف، ترجمه‌ی مرتضی قلیج، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
- ذکایی، سعید؛ مهدی امیدی (1396). «مدرنیته، شهر و مصرف (بررسی پدیدار مصرف در زیست‌جهان شهروندان تهرانی)». فصل‌نامه‌ی جامعه‌پژوهی فرهنگی، سال 8 ، شماره‌ی 2.
- رحمتی، محمد مهدی؛ همایون مرادخانی؛ مهدی سلطانی گرد فرامرزی؛ سجاد مرادی (1392). «هویت اجتماعی و مقاومت فرهنگی؛ مطالعه‌ی مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز در شهر تهران». فصل‌نامه‌ی مطالعات جامعه‌شناختی، دوره‌ی 19، شماره‌ی 2.
- رستگار، عباسعلی؛ سیاه سرانی کجوری، محمد علی (1394). «بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اعتیاد به خرید با اثر تعدیل‌گری چشم‌وهم‌چشمی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان)». فصل‌نامه‌ی مدیریت بازرگانی، دوره‌ی 7، شماره‌‍‌ی 3.
- رضوی طوسی، سید مجتبی؛ یاهک، سجاد (1393). «مصرف موسیقیایی (مطالعه در باب گرایش به موسیقی در جامعه)». فصل‌نامه‌ی مطالعات فرهنگ - ارتباطات، سال 15، شماره‌ی 25.
- سلطانی گردفرامرزی، مهدی؛ بیچرانلو، عبدالله (1391). «بازنمایی مصرف در فیلم‌های سینمایی دوره‌ی دفاع مقدس». فصل‌نامه‌ی مطالعات فرهنگ - ارتباطات، سال 13، شماره‌ی 17.
- سلطانی، علی؛ احمد علی نامداریان (1390). «تحلیل نقش فضای شهری در دست‌یابی به توسعه‌ی پایدار شهرها». تبیین پارادایم ارتباط، فصل‌نامه‌ی باغ نظر، شماره‌ی 18، سال هشتم.
- علی اکبری، معصومه (1388). «هم‌پهلویی چند مفهوم: مصرف، پاساژ، سیاست، زندگی». فصل‌نامه‌ی جهان کتاب، سال چهاردهم، شماره‌ی 8 و 9.
- قلمبردزفولی، مریم؛ نقی‌زاده، محمد (1392). «طراحی فضای شهری به منظور ارتقاء تعاملات اجتماعی». فصل‌نامه‌ی هویت شهر، شماره‌ی17، سال 8.
- مایلز، استیون، مالکوم مایلز (1395). شهرهای مصرفی، ترجمه‌ی مرتضی قلیچ و محمدحسن خطیبی بایگی، تهران، انتشارات تیسا.
- یوسفی‌فر، شهرام؛ جنگجو، شهناز (1395). «کارکرد فرهنگی آگهی‌های تجاری مرتبط با زنان در روزنامه‌ی اطلاعات (1320-1305)». فصل‌نامه‌ی مطالعات فرهنگ - ارتباطات، سال 17، شماره‌ی 36.
-کاظمی، عباس؛ امیر ابراهیمی، مسرت (1398). «گونه‌شناسی مجتمع‌های تجاری در شهر تهران»، فصل‌نامه‌ی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال 15، شماره‌ی 56.
-کلارک، دیوید (1396). جامعه‌ی مصرفی و شهر پسامدرن، ترجمه‌ی حمید پورنگ، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
-کمالی، افسانه؛ خودکاری، لعیا (1393). «بررسی مصرف تظاهری و عوامل مؤثر بر آن در شهر تهران». فصل‌نامه‌ی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال10، شماره‌ی 37. 
 
Bibliography
- Ali Akbari, Masoumeh (2011). "The juxtaposition of several concepts: consumption, passage, politics, life". Jahan Kitab Quarterly, 14th year, numbers 8 and 9 . (In Persian)
- Ageev, I. and Ageeva, V (2015). "Urban Lifestyle as an Element of Consumption, Ideal and Economic Wellbeing: Meaning-Changing Transformation from Soviet Period to Modernity”, Journal of Social and Behavioral Sciences, 166, 24-29.
- Bloch, P. and Nancy, R. Scott, D (2011). “The Shopping Mall as Consumer Habitat”, Journal of Retailing, Vol. 70, Number 1, pp. 23-42.
- Bourdieu, P (1984)." Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste", Routledge. https://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674212770
- Baudrillard, Jean (2008). In the Shadow of the Silent Majority, translated by Payam Yazdanjo, Tehran, Center Publishing . (In Persian)
- Baudrillard, Jean (2014). Consumer society, translated by Pirouz Izadi, Tehran, Third Publications . (In Persian)
- Brewer, John D. (2005), Ethnography, Buckingham; Philadelphia, Open University Press.
- Crewe, L. and Stock Jonathan, B (1998). "Fashioning the City: Cultures of Consumption in Contemporary Urban Spaces", Journal of Geoforum, Vol. 29, No. 3, pp. 287- 408.
-Clark, David (2016). Consumer society and the postmodern city, translated by Hamid Pourang, Tehran, Scientific and Cultural Publications . (In Persian)
- Fetterman, David (2010), Ethnography: Step-by-Step; Applied Social Research Methods, London: Sage Publications.
  - Jane, Mark (2016). Cities and Consumption, translated by Morteza Qulij, Tehran, Scientific and Cultural Publications [In Persian].
-Ghalambardezfoli, Maryam; Naghizadeh, Mohammad (2012). "Urban space design to promote social interactions". City Identity Quarterly, No. 17, Year 8 . (In Persian)
- Hammersley, Martyn; Paul Atkinson (2007), Ethnography: Principle in Practice, London: Tavistok.
- Iman, Mohammad Taghi; Ghafari Nasab, Esfandiar (2015). "Urban ethnography is a method for analyzing the social and cultural issues of cities". Urban Sociological Studies Quarterly, Year 6, Number 18. (In Persian)
- Jansson, A (2003). “The Negotiated City Image: Symbolic Reproduction and Change through Urban Consumption”, Journal of Urban Studies, Vol. 40, No. 3, pp. 463–479.
- Kazemi, Abbas; Amir Ebrahimi, Masrat (2018). "Typology of commercial complexes in the city of Tehran", Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural Studies and Communication, year 15, number 56 . (In Persian)
- Mansvelt, J (2007). “Geographies of Consumption: Citizenship”, Journal of Space and Practice, 32(1), pp. 105–117.
- Rahmati, Mohammad Mahdi; Homayun Muradkhani; Mehdi Soltani Gard Faramarzi; Sajjad Moradi (2014). "Social identity and cultural resistance; Studying the consumption of illegal cultural goods in the city of Tehran. Sociological Studies Quarterly, Volume 19, Number 2 . (In Persian)
- Perfection, legend; Automochi, Leia (2014). "Investigation of pretense consumption and factors influencing it in Tehran city". Quarterly of the Iranian Association for Cultural and Communication Studies, year 10, number 37. (In Persian)
- Rastgar, Abbas Ali; Siah Serani Kajuri, Mohammad Ali (2014). "Investigation of the effect of effective factors on shopping addiction with eye and eye moderating effect (case study: students of Semnan University)". Business Management Quarterly, Volume 7, Number 3 . (In Persian)
- Razavi Toosi, Seyyed Mojtabi; Yahek, Sajjad (2013). "Musical Consumption (Study on the trend towards music in society)". Culture and Communication Studies Quarterly, Year 15, Number 25. (In Persian)
 - Saaty, T. and Sagir, D (2015). “Choosing the Best City of the Future”, Journal of Urban Management, Volume 4, Issue 1, pp. 3-23.
- Storey, J. (2003). “Cultural Consumption and Everyday Life”, New York: Rautledge. https://books.google.com.
- Spring, Mehri (2012). Consumption and Culture, Tehran: Organization for Studying and Compiling Humanities Books of Universities (Samt) . (In Persian)
- Spring, Mehri; Mahmoudi, Azra (2015). "Consumption of coverage; Examining the experimental coverage of the youth of Amol city. Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural and Communication Studies, year 12, number 43 . (In Persian)
- Soltani Gardframarzi, Mehdi; Bichranlu, Abdullah (2011). "Representation of consumption in the movies of the holy defense period". Culture and Communication Studies Quarterly, Year 13, Number 17 . (In Persian)
- Soltani, Ali; Ahmad Ali Namdarian (2013). "Analysis of the role of urban space in achieving sustainable development of cities". Explanation of communication paradigm, Bagh Nazar Quarterly, No. 18, Year 8 . (In Persian)
- Taylor, Steven J; Robert Bogdan; Marjorie DeVault (2015), Introduction to Qualitative Research Methods: A Guidebook and Resource, New York: Wiley.
- Zukin, S (2016). “Point of Purchase: How Shopping Changed American Culture”, www. S.Zukin, Content. Taylorfrancis, com.
-Lefebvre, H (1991). “Critique of Everyday Life”, John Moore (Trans.), London, Vers.
-Martin, D. and Schouten, J (2015). “Consumption-Driven Market Emergence”, Journal of Consumer Research, Vol. 40, pp. 885-870.
- Miles, Steven, Malcolm Miles (2015). Consumer Cities, translated by Morteza Qalich and Mohammad Hasan Khatibi Beigi, Tehran, Tisa Publishing . (In Persian)
- Yousefifar, Shahram; Warrior, Shahnaz (2015). "Cultural function of commercial advertisements related to women in information newspaper (1305-1320)".Culture and Communication Studies Quarterly, Year 17, Number 36. (In Persian)
- Zakai, Saeed; Mehdi Omid (2016). "Modernity, the city and consumption (examining the phenomenon of consumption in the bioworld of Tehrani citizens)". Cultural Sociology Quarterly, Year 8, Number 2. (In Persian)