نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 دانشگاه امام صادق
چکیده
ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻮﻋﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﻪ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﺟﺎﻣﻌﺔ اﻳﺮان ، و در ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ وﺳﻴﻊ اﺳﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده .ﭘﺪﻳﺪ اﻳﻦ اﻣﺮ ة و ﻧﻮﻇﻬﻮری ﻧﻴﺴﺖ ﭘﻴﺸﻴﻨﺔ دﻫ 30 آن ﺑﻪ ﺔ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮدد؛ در اﻣﺎ ﺗﺎﻛﻨﻮن و ﻣﻮرد ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺼﺮف اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎ ﻧﻮع ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ دارﻧﺪ، ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﻧﺠﺎم ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﺎرﭼﻮب ﺳﻨﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺧﻮاﻧﺸﻬﺎﻳﻲ را ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان زاﻫﺪاﻧﻲ از دار ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی و ﻧﺪ، درﻳﺎﻓﺖ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ .از ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﻛﺎر روش ﻳﻚ ﻛﻴﻔﻲـ »ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺑ « ﻛﻪ ﻪ ﺗﻮ ﻃﻮر أ ﻣﺎن (و 1 :درﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪة اﺳﺘﻨﺘﺎج رﻣﺰﮔﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻓﻨﻲ ﻋﺎﻣﻪ اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻚ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻫﻨﺪی ﭘﺴﻨﺪ ؛ (زﻣﻴﻨ 2 ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺔاﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ و (ﻣ 3 ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان درﻳﺎﻓﺖ ﺧﻮاﻧﺸﻬﺎی ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان ﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲ اﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه . ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶﺣﺎﻛﻲاز آناﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻮﻋﻲ ﻋﺎﻣ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺔ ﺟﻬﺎﻧﻲ، و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ در رواﺑﻂ ﻗﺪرﺗﻲ را رواﻳﻲ ﺧﻠﻖ ِ ﺟﻬﺎن ِﺳﻄﺢ ﻣﻲ ﻣﺘ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺄﺛﺮ در از ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ و رواﺑﻂ ﻗﺪرت ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﻬﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻫﻨﺪ و راﺳﺘﺎی ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺟﻠﻮه دادن آﻧﻬﺎ اﺳﺖ .در وﻗﺘﻲ ﻛﻪ اﺛﺮ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻋﺎﻣ ﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺔ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﻣﻲ ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ ﻣﺤﻠﻲ ﻣﺼﺮف ﺷﻮد، ﺻﻮرت ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻲ ﺑﻨﺪی اش ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻫﻮﻳﺖ ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻲ ﻣﺼﺮف و ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﻠﻲ ﺗﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ آﻧﻬﺎ، ﻣﻲ ﺣﺪود زﻳﺎدی ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﻳﺎﺑﺪ، در ً ﺣﺘﻲ ﻣﻮاردی ﻛﺎﻣﻼ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.ﻋﺎﻣ ﻣﺘﻮن ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺔ ﻣﻲ ﺟﻬﺎﻧﻲ زﻣﻴﻨﻪ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺼﺮف اﻳﻲ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﻠﻲ، ﻗﺎﻟﺐ زﻣﺎن و ﺳﻴﺎﺳﻲ
کلیدواژهها