نویسندگان
1 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
2 دانشیار دانشگاه تهران
3 دانشگاه مازندران
چکیده
ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ در ﺣﻮزة ﺟﺎﻣﻌﻪ رﺿﺎﻣﻨﺪی » ﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﺑﺎ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی روﻳﻜﺮد « اﺳﺘﻔﺎده و ، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳ ﻲ اﺑﻌﺎد اﺳﺘﻔﺎده و رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎن از ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ، ﺗﺄﺛﻴﺮ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮ ﻣﻴﺰان اﺳﺘﻔﺎده و رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎن از ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎ را ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار دﻫﺪ. اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﻪ ﺷﻴﻮة ﭘﻴﻤﺎﻳﺶ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و داده ﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺟﻤﻊ اﺳﺖ آوری ﮔﺮدﻳﺪه . 383 ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﺎن ﭘﮋوﻫﺶ، 54ـ20 ﻧﻔﺮ از زﻧﺎن ﻣﺘﺄﻫﻞ ﺳﺎﻟﺔ ﺳﺎﻛﻦ ﺑﻮده1385 در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻳﺎزده ﮔﺎﻧﺔ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن در ﺳﺎل اﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ و 24 دﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن در ﺑﻴﻦ زﻧﺎن، ﺳﻪ ﺳﺎﻋﺖ دﻗﻴﻘﻪ در روز ﺑﻮده و ﺑﻴﺸﺘﺮ زﻧﺎن، ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ را اﻛﺜﺮ ا ﻣﻲ وﻗﺎت ﺗﻤﺎﺷﺎ ﻛﺮده و آن را ﺟﺰء اوﻟﻮﻳﺖ اول در ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻮدﻧﺪ ﻫﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ ﻗﺮار داده . رﺿﺎﻣﻨﺪﻳﻬﺎی ﻛﺴﺐ ﺷﺪه از ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎ، در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻮده و ﺑﻴﻦ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ اﻗﺘﺼﺎدی زﻧﺎن و ﻣﻴﺰان اﺳﺘﻔﺎده و رﺿﺎﻣﻨﺪی از ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ، راﺑﻄﺔ ﻣﻌﻨﺎداری ﻣﺸﺎﻫ ﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ؛ ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮرت ﻛﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ اﻗﺘﺼﺎدی زﻧﺎن، ﻣﻴﺰان ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن و ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎ ﺗﻮﺳﻂ آﻧﺎن ﻛﻤﺘﺮ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ؛ و ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺰان رﺿﺎﻣﻨﺪی آﻧﺎن از ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ در اﺑﻌﺎد ﭼﻬﺎر ﮔﺎﻧﻪ) ﻛﺴﺐ آﮔﺎﻫﻲ، ﻛﺴﺐ ﻫﻮﻳﺖ ﺷﺨﺼﻲ، ﺗﻔﺮﻳﺢ و ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ، و ﺑﺮﻗﺮار اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ی ﻛﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ (اﺳﺖ ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ . ﺑﺎ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺑﻪ روﻧﺪ رو ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﺗﺤﺼﻴﻼت و اﺷﺘﻐﺎل زﻧﺎن در ﺳﺎﻟﻬﺎی اﺧﻴﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزی و ارﺗﻘﺎی ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ اﻗﺘﺼﺎدی آﻧﺎن ﻃﻲ ﺳﺎﻟﻬﺎی آﻳﻨﺪه ﻣﻨﺠﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ، ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﺳﻴﺎﺳﺖ رﺳﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮔﺬاران و رﺳﺎﻧﺔ ﺳﺎزان ﭘﺮ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن، ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﭘﺨﺶ ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎﻳﻲ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮی ﻧﻴﺎزﻫﺎی زﻧﺎن ﺑﻮده و ﺑﺘﻮاﻧﺪ رﺿﺎﻳﺖ ﺧﺎﻃﺮ آﻧﺎن را در زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﻔﺮﻳﺢ و ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ، ﺑﺮﻗﺮاری ﻛﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻛﺴﺐ آﮔﺎﻫﻲ، و ﺑﻪ وﻳﮋه ﻛﺴﺐ ﻫﻮﻳﺖ ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻓﺮاﻫﻢ آورد .
کلیدواژهها