نویسندگان
1 1. دانشجوی دکتری علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 هیئت علمی دانشگاه علامه
3 گروه ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران(مسوول مکاتبات)
چکیده
مقاله حاضر درباره شرایط گسترش رسانه های اجتماعی پیام رسان موبایلی، در میان قومیتهای حساس کشور است. هدف شناخت و تحلیل ارتباط بین مصرف رسانههای اجتماعی مبتنی بر نرمافزارهای پیام رسان موبایلی و هویّت قومی اقوام ترک و کرد به صورت درزمانی (فرایندی) است. بدین منظور این موضوع از دید متخصّصین رسانههای اجتماعی و هویّت قومی بررسی میشود. استراتژی تحقیق استقرایی و روش کیفی مصاحبه عمیق است. روش تحلیل داده نیز براساس نظریّه مبنایی است.
بر اساس نتایج بدست آمده کاربران رسانههای اجتماعی موبایلی صرفاً بر اساس ماهیّت هویّتی قبلی شان اقدام به انتخاب راهبرد کنش در حوزه هویّت قومی میکنند. رسانههای اجتماعی موبایلی برای کاربران کرد و ترک این امکان را فراهم کرده است که به بازتولید و تقویت گرایشهای خود بپردازند. به این ترتیب آنها به برجسته سازی دغدغههای هویّتی خود پرداخته و طبق پیشینه هویّتی خود در سه دسته عاملیّت هویّت ستیز، عاملیّت هویّت جو و عاملیّت هویّت طلب افراطی (تمامیّت خواه) طبقهبندی شده و به استفاده از رسانههای اجتماعی میپردازند، این فعّالیّتها نیز پیامدهای هویّتی در سطح فردی و جمعی برای آنها داشته و به تکوین هویّت قومی و فراقومی آنها کمک میکند.
کلیدواژهها