نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبائی
2 دکتری فرهنگ و ارتباطات
چکیده
این مقاله به تحلیل گفتمان کارزار انتخاباتی نامزدهای پیروز دورههای هفتم و نهم، انتخابات ریاست جمهوری ایران ـ آقایان سید محمد خاتمی و محمود احمدینژاد میپردازد. هدف از این تحقیق، آشنایی و درک تحولات گفتمانی بین دولت و مردم، طی یک دورۀ هشت ساله از طریق تحلیل مقایسهای دو فیلم تبلیغاتی این کاندیداهاست.
روششناسی پژوهش، روش تحلیل گفتمان انتقادی از منظر فرکلاف است. لذا ابتدا واژگان، ضمیر ما، وجه دستوری، استناد و قطببندیها مورد بررسی قرار گرفته؛ سپس با اپیزودبندی متن و طرح اپیزود اصلی، مرحلۀ توصیف و تفسیر، جمعبندی و تبیین انجام شده است. همچنین در بخشی دیگر از این مطالعه، تحلیلگران برای تحلیل فرامتن شرایط سیاسی، اجتماعی و تاریخی حاکم بر این دو فیلم را مورد توجه قرار دادند. در چگونگی خوانش فیلم، عواملی نظیر زاویۀ دوربین، نور، صدا، موسیقی و تصاویر نیز بررسی شد. جامعۀ آماری پژوهش، تمامشماری است و واحد تحلیل، کل متن، تصاویر، موسیقی و دیالوگهاست که پس از به متن درآمدن، بر اساس محورهای تعیینشده در فرم تحلیل گفتمان، ثبت و تجزیه و تحلیل شدند.
این مطالعه نشان داد که در فیلمهای تبلیغات دو نامزد شباهتها و تفاوتهای قابل توجهی وجود دارد. هر دو به موضوعاتی چون زنان، جوانان، صرفهجویی در هزینههای تبلیغاتی و تمایل به تغییر، استناد کردهاند. در مقولاتی چون مفاهیم اسلام و ایران، عدالت و آزادی، قانون و مهرورزی، بهکارگیری ضمیر ما، نگاه به دین، ادبیات و شیوۀ سخنوری و پوشش زنان، تفاوت بارزی در دو فیلم مشاهده میشود. همچنین هر دو نامزد به مباحثی چون اقتصاد، تورم، بیکاری و جرائم نپرداختهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Critical Discourse Analysis of Campaign Films of Two Elected Presidential Candidates: Case study of 7th and 9th Presidential Elections in Iran
نویسندگان [English]
- hosseinali Afkhami 1
- Mana Dashtegoli 2
1 Allameh Tabatabaei
2 phd
چکیده [English]
Applying discourse analysis, this paper compares two electoral campaigns of two elected candidate, 7th and 9th presidents of Iran, Seyed Mohammad Khatami and Mahmood Ahmadinejad respectively. The article analyzes the changes in government and people discourses during two different eight years periods by conducting a comparative analysis of their campaign films. These films were broadcasted by Iranian national television during the days of campaigns. In this paper, we interpret and explain two elected political discourses namely Reform Discourse and Justice-oriented Discourse.
We applied Fairclough’s approach to critical discourse analysis. Our findings suggest that there are considerable similarities and differences between the two campaign films. In case of similarities, there are varied citations to topics such as women, the youth, manner of cost savings in running campaigns, and the will to change. On the other hand, there are different trends in defining concepts such as Islam and Iran, justice and freedom, law and being kind, using the pronoun “we”, religious views, looking at literature and women’s hijab and also the styles of speech. Another important note is that both candidates avoid discussing sensitive topics including economy, inflation, unemployment, crimes, etc.
کلیدواژهها [English]
- "7th and 9th terms of Iran Presidential Elections"
- "Campaign Film"
- "Television"
- "Critical Discourse Analysis"
- "Electoral Campaign"