نویسنده
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه الزهرا.
چکیده
جامعهشناسان، ازآنرو کودکی را یکی از مهمترین ادوار رشد، تحول شخصیتی و اجتماعی فرد در جامعهی انسانی میدانند که جامعهپذیری در این دوران برای کودک محقق میشود. در فرایند جامعهپذیری، کودک با شبکههای نقش، ارزشها و هنجارهای اجتماعی آشنا شده و نقشهای جنسیتی را بهمرور آموخته و درونی میکند و بهاصطلاح جامعهپذیر میشود. کار ویژهی جامعهپذیری در جامعه را نهادهای مختلفی در جامعه بر عهده داشته که از مهمترین آن میتوان به نهاد خانواده، گروههای مرجع، تعلیم و تربیت، دین و رسانههای جمعی اشاره کرد. در این میان، تلویزیون بهعنوان یکی از عوامل جامعهپذیرسازی جنسیتی کودکان نقش انکار نشدنی و مهمی دارند. این مطالعه در حوزهی جامعهشناسی جنسیت، سنت مطالعات فرهنگی و با پذیرفتن این پیشفرض که تبلیغات بهعنوان ژانری رسانهای با فرهنگ جامعه ارتباط مستقیم داشته و در فرایند جامعهپذیری رسانهای، کودکان نقشها و هویت جنسیتی خود را فرا میگیرند، به تحلیل و واکاوی تبلیغات تلویزیونی با روش تحلیل محتوای کیفی پرداخته است. نتایج این مطالعه مبین حضور ایدئولوژی جنسیتگرایانه مردانه در تبلیغات تجاری است. همچنین با تحلیل و تفسیر متون تبلیغی، نشان دادهشده که نوعی نابرابری در بازنمایی جنسیتی کودکان در تبلیغات تلویزیونی به نفع کودکان پسر حاکم است. به بیان دیگر آگهیهای تجاری تلویزیونی سعی داشته تا با اعطای موقعیت و پایگاهی ویژه به کودک مذکر سلسله مراتب جنسیتی را بازتولید ساخته و به فرو دستسازی جنس مؤنث و کودکان دختر، استمرار بخشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
From Childish Position to Masculine Role Representations of Childhood and Gender Roles in Television Commercials
نویسنده [English]
- samareh safikhani
phd Student of Alzahra University
چکیده [English]
Sociologists, believe that childhood is one of the most important periods of growth, personal and social development of person in the human society because at this time children socialization attained. In the process of socialization, children knowing with networking role, values and social norms and gradually learn and internalize gender roles and become socialized. The function of socialization in the society, operate by various institutions in society like: family, reference groups, education, religion and mass media. The gender socialization of children's by TV has undeniable and important role. This study in the field of sociology of gender, cultural studies tradition and by accepting these premises that advertising as a genre of media have a direct link to culture of society, and in the process of socialization by media, children learn gender identity and roles, try to analyze and investigate Advertising TV with qualitative content analysis. The results indicate the presence of male sexist ideology in commercial advertising. As well as the analysis and interpretation of advertising texts, shown that kind of gender inequality in the representation of children in television advertising in favor of boys, prevail. In other words, television commercials have tried to offer special status to male children and reproduce the gender hierarchy and lasting subordination of the females and girls.
کلیدواژهها [English]
- Childhood
- Media Representation
- Socialization
- Gender Inequality
- Apollonian Girls
- Boys Dionysian
- Masculine's Filiarchy Legislator