نویسنده
دکتری قوم شناسی از پاریس
چکیده
مطالعات انسانشناختی که به تعریف «فرهنگ کودکی» پرداختهاند، با دغدغهی استخراج ارزشها، رفتارها، هنجارها و معناسازیهای مختص دنیای کودکی، به فضاهایی روی آوردهاند که نمونهای از «جامعهی» بکر کودکان در آن قابل مشاهده و تحلیل باشد. فضای مدرسه، مهدکودک، زمین بازی و ...، یا به عبارتی فضاهایی که توسط بزرگسالان برای کودک طراحی و تعریف شدهاند، میدانهای غالب این مطالعات هستند. سوالی که مطرح میشود این است: آیا در فضای شهری که متعلق به هیچکس نیست، باز هم شاهد شکلگیری «فرهنگ کودکی» خواهیم بود؟ در شرایط مهاجرت، فضای محلهی میزبان چه جایگاهی در «دنیای کودکی» دارد؟ معناسازی و روابط اجتماعی در دنیای کودکانی که کودک خیابانی نیستند ولی، برای کار، زمان قابل توجهی از روزمرهشان را در خیابان سپری میکنند، چگونه شکل میگیرد؟ در پی این سوالها دو پژوهش قومنگارانه: یکی در فضای پارک و دیگری در چهارراهانجام گرفت. مشارکت کودک، به عنوان یک کنشگر اجتماعی، در بازتعریف و تنظیم محیط فیزیکی- اجتماعیاش مهمترین دستاورد این پژوهشها بود. در بخش اول این مقاله خواهیم دید که چگونه با قلمروسازی در فضای پارک، کودک مهاجر در شکلگیری هویت شهری و ادغام گروه خانوادگی- قومی خود مشارکت میکند. در بخش دوم خواهیم دید که هنگام هادوری، چگونه کودکان با وضع مقررات خاص خود موقعیت پررقابت چهارراه را سامان میبخشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identity Dynamics in Parks; Regulated Competition on Crossroads: Two Images of Childhood in Urban Space
نویسنده [English]
- Mitra Asfari
phd
چکیده [English]
Anthropological studies on childhood who tried to define a culture of childhood have chiefly focused on behaviours, values, and norms between children in spaces designed for this age of life. The present communication deals with the following question: Is there any formation of a specific culture among children in spaces not designed for them? Urban spaces are designed mostly for adult use, but constitutes the main working and playing space of some childhoods. In the migration situation, for example, what role does the host neighbourhood play in the children’s conceptual world? How do children produce sense of and construct their social relations within urban spaces? In order to answer these questions we have conducted two ethnographic researches in the city of Tehran, one in the park and the other one on the crossroad. The active participation of the child as a social actor in redefining and organizing his physical and social environment is the main finding of this research. Based on the first field study we will be able to observe how a group of migrant children contributes to the integration of families and the ethnic group through its territorialisation in the park of the host neighbourhood. The second fieldwork will bring to light some rulemaking of begging children regulating their concurrence in an apparently dominated situation.
کلیدواژهها [English]
- Anthropology of Childhood
- Ethnography
- Culture of Childhood
- Urban Space
- Territorialisation