نویسنده
دبیر آموزش و پرورش بانه(کردستان) دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت مدرس دانشگاههای پیام نور و آزاد واحد بانه.
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی موضوع کودکی و نحوهی بازنمایی آن در کتابهای درسی دوره اول ابتدایی در ایران به نگارش در میآید. آیا کودکان، بزرگسالان کوچکی هستند که تنها به لحاظ جثه با بزرگسالان تفاوت دارند؟ نگاه و تلقی رسمی به مفهوم کودکی که برآیند آن در روشهای تعلیم و تربیت متبلور میشود، چگونه است؟ جایگاه «کودکی» در کتابهای درسی که بیانگر فلسفه، اهداف و آرمانهای انسانسازی در نظام آموزشی هستند چگونه است؟ آیا کودکان در کتابهای درسی، از کودکی خویش زدوده میشوند یا این دوره به درازا کشیده میشود تا دیرتر از این جهان کودکانه گذر کنند؟ از آنجا که کتابهای درسی در هر نظام آموزشی و به ویژه در نظام متمرکز ایران به عنوان تنها منابع آموزشی، همچنان یکه تازند، نویسنده بر آن است تا بر مبنای روش تحلیل محتوا به جستجوی پاسخ سؤالات و مفروض اصلی مقاله برود. جامعه آماری این پژوهش تمامی 20 جلد کتاب درسی دوره اول ابتدایی (پایههای اول، دوم و سوم) میباشد که در سال تحصیلی 94/93 در مدارس ایران تدریس شدهاند. از آنجا که نمیتوان با روش نمونهگیری به نتایج مورد نظر دست یافت میبایست تمام کتابهای این دوره از مقطع، مورد بررسی و تحلیل واقع شوند از این رو حجم نمونه در این پژوهش، همان جامعه آماری خواهد بود. استدلال کلی این مقاله آن است که کودکان در نظام آموزشی ایران، از طریق دو ساحت دین و سیاست،زودتر از حد طبیعی از کودکی خویش گرفته میشوند. در مجموع، نتایج این پژوهش نشان میدهد که در کتابهای درسی این دوره، نشانهها و مصادیقی وجود دارند که در تعجیل و به پیش راندن دنیای کودکی به دنیای بزرگسالی نقش ایفا میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Dechildization in Primary School Textbooks in Iran
نویسنده [English]
- ahmad Shabani
Payamnoor
چکیده [English]
This paper aims to study the issue and the representation of childhood in Iranian primary school textbooks. Are children small adults that differ from adults only in terms of physique? How is the official view to concept of childhood in which educational methods are reflected? How is the "childhood" status in textbooks that is expresser of philosophy, goals and also idealistic humanization in educational system? Whether the children will be expunged from their childhood or this period will be lengthened to posture this childhood world? As the textbooks especially in Iranian educational system are the only unrivalled instructional sources, the author is about to search for the response of questions by content analysis?The target population includes all 20 textbooks of the first period (3 years) which have been taught in Iranian primary schools during 2014/2015. As sampling cannot achieve the desired results, all textbooks in this period, must have been analyzed and the sample in this study will be the population. So the sample size will be the same population in this study. The general argument in this article will be the matter in which children will be driven for their only childhood to adulthood by religion and politics. In all, the results of this study show these school textbooks rush the children from childhood into adulthood.
کلیدواژهها [English]
- Childhood
- Puberty
- Textbooks
- Dechildization
- Adulthood