نویسنده
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
کودکی امروز در فرآیندی تاریخی و اجتماعی ماهیت متفاوتی یافته است. تنوع تجارب کودکان در میدانهای روزمره زندگی و نیز تنوع گفتمانها و بازنماییهای شکل گرفته نسبت به آنها ضرورت به کارگیری منظری بین رشتهای را در فهم پویاییها و پیچیدگیهای این پدیده آشکار میسازد. مقاله حاضر بدنبال ارائه شرحی از رویکردها و سنتهای مؤثر بر توسعه حوزه مطالعات کودکی و مفاهیم، روشها و مسائل محوری آنهاست. استدلال بر این است که ذخیره دانش آکادمیک از کودکان در ایران با باز اندیشی و ترکیب خلاقانه در تجارب نظری و پژوهشی طیفی از رشتههای علوم اجتماعی و انسانی مانند روانشناسی، مردمشناسی، تاریخ، ادبیات، حقوق و جامعهشناسی میتواند ظرفیت ایدهآلی برای درک عمیقتر کودکی به مثابه سازهای مدرن فراهم ساخته و سنت بین رشتهای مطالعات کودکی را در خدمت سیاستگذاری، ارتقاء کیفیت زندگی و تعامل بهتر با کودکان قرار دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Childhood Studies: Concepts, Approaches and Key Issues
نویسنده [English]
- saeed Zokaei
Allameh Tabatabei
چکیده [English]
Sociopolitical processes have radically transformed childhood is modern time. The diversity of experiences of children are shaped in varied fields of everyday life with diverse discourses and representations made of the childhood make it necessary to adopt an interdisciplinary approach to understand its dynamics. The present paper aims to provide an account of the approaches and traditions affecting childhood studies and also to clarify the concepts and methods employed by childhood scholars. It is argued that a deep reflexivity and a creative combination of theoretical and empirical findings provided on childhood in Iran could provide an ideal opportunity to understand childhood and the trends accompanying it. It is believed the major academic has faced institutional obstacles of childhood studies in Iran. The paper ends with clarifying on its potentials for policy making and the potentials it has for promoting quality of life and a better dialogue with children.
کلیدواژهها [English]
- Childhood Studies
- Children Studies
- Approaches Comments on Social Constructivism
- Modern Children