نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه زبانشناسی همگانی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
2 دانشیار گروه زبان انگلیسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
3 دانشیار گروه زبانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
4 دانشیار زبانشناسی، دانشگاه باقرالعلوم قم
چکیده
چکیده
آموزش و پرورش نقش مهمی در شکلگیری هویت دارد. این نقش در دورۀ ابتدایی به دلیل آشنایی اولیۀ دانشآموز با بخش کوچکی از جامعه و تاثیرپذیری از معلمان و کتب درسی پررنگتر است. از آنجا که کتابهای درسی ابزار بسیار مناسبی برای تغییر شکل باورها، رفتارها و نگرشهاست، مطالعه حاضر میکوشد با این پرسش که هویت ملی در کتب درسی علوم اجتماعی چگونه برساخته میشود به بررسی بازنمایی هویت ملی را در متون کتب درسی علوم اجتماعی دورۀ ابتدایی سال تحصیلی 1396 با اتکا به نظریۀ لاکلا و موف بررسی و تحلیل کند. تحلیل و تفسیر دادهها، با کمک مفهومسازی و با تکیه بر روش نشانهشناسی گفتمانی (سلطانی، 1393) صورت گرفته است. نمونهگیری از کتابها با استفاده از فرآیند مفهومسازی با بررسی دقیق متون و تصاویر انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که از میان سه گفتمان ایرانی، اسلامی و قومی، که هویت ملی یک ایرانی را نشان میدهند گفتمان دینی نقش محوری دارد و ایرانیت و قومیت در این گفتمان به صورت حاشیهای مفصلبندی شده است. از میان مولفههای ایرانیت، بناهای تاریخی، مشاهیر تاریخی و ادبی و نقشۀ ایران به ترتیب بیشترین بازنمایی را داشتهاند و در مقابل قومیت به حاشیه رانده شده است. همچنین، گفتمان غرب نمود گفتمان متخاصم در این کتب است.
واژه های کلیدی: هویت، کتابهای درسی علوم اجتماعی ابتدایی، مفصلبندی، ایران.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Power, identity and Education system: reconstruction of identity in social studies textbooks of elementary school in Iran
نویسندگان [English]
- Azade Ebadi 1
- Bahman Gorjian 2
- elkhas veysi 3
- AliAsqar sultani 4
1 .Ph.D Student of Linguistics, Department of Linguistics, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
2 . Associate Professor, Department of ELT, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran (*Corresponding author
3 Associate Professor, Department of Linguistics, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
4 Associate Professor, Department of Linguistics, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
چکیده [English]
Education plays an important role in identity formation and its amplification. As textbooks are suitable means to change or form beliefs, behaviors, and attitudes and students have limited access to other identity seeking sources in this period their lives, elementary training importance is more significant.
This investigation aims to study how national identity is represented in elementary social textbooks published in (2017) based on Laclau and Muffe Theory. Data analysis had been done based on conceptualization and discourse semiotics proposed by Soltani (2014). Findings showed that among three Iranian, Islamic and ethnic discourses that show an Iranian national identity, religious identity was the nodal point in the studied textbooks and other identities had been articulated in it. Among Iranian components historical buildings, historical and literary celebrities, and Iran’s map respectively had the most representation. On the other hand ethnic identity had been marginalized. Also, West discourse had been known as the hostile one.
کلیدواژهها [English]
- Identity
- social textbooks
- articulation
- Iran