نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
2 استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشگاه هنر تهران، تهران.
چکیده
تحلیل و واکاوی جریانهای سیاسی – اجتماعی مؤثر بر شکلگیری موج نوی «سینمای کرد» در دوران اصلاحات، هدف اصلی این مطالعه است. به همین منظور در یک خوانش استنتاجی و به روش تفسیری - تحلیلی در قالب یک تحلیل مقولهبندی با استناد به مدل پیشنهادی محققان که شکل بومیشده نظریههای نوول اسمیت، تری لاول و جُرج هواکو در پیدایی موجهای نو در سینما است، به چگونگی تکوین «فیلم به زبان کردی» بر بستر سینمای روشنفکری ایران پرداخته میشود و سرانجام، شاخصترین عناصر متمایزکننده این جریان از سینمای روشنفکری ایران تحلیل میگردد. این مطالعه نشان میدهد که در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی و فراهم شدن شرایط مناسب ساختاری برای تشکیل جنبشهای سینمایی نوظهور، ابتدا «سینمای قومی ایران» و سپس جنبش ساخت فیلم به زبان کردی شکل گرفت که بعدها فیلمسازان این جنبش با برجستهسازی مشخصههای سبکی جدید در فیلمهایشان و نیز روی آوردن به تولید مشترک فیلم با منطقه کردستان عراق و همسویی با جریانهای مشابه در اروپا و ترکیه، توانستند ضمن حفظ مشترکاتی با سینمای ایران خود را از آن متمایز سازند و شرایط لازم برای ایجاد موج نوی «سینمای کرد» را پدیدآورند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Social Analysis of New Wave of Kurdish Cinema based on the Ethnic Cinema of Iran
نویسندگان [English]
- Khosro Sina 1
- Hamid Reza Afshar 2
1 Assistant Professor of Art Department, Islamic Azad University of Sanandaj
2 Assistant Professor University of Art, Acting Arts Department
چکیده [English]
The aim of the present study is an analysis of the socio-political currents affecting the formation of "Kurdish Cinema" in the Reform era. For this purpose, the present authors, based on their proposed model, that is a local version of the theories of Smith, Lovell, and Huaco in the emergence of new waves in cinema, investigate the development of "film in Kurdish language" in the context of intellectual cinema of Iran. Finally, based on Bourdieu's theoretical concepts, the most distinctive elements of this stream from the intellectual cinema of Iran and the creation of a regional field under the title of "Kurdish Cinema" are studied. This study shows that in the first half of the nineties, with providing structurally appropriate conditions for the formation of recent cinematic movements, at first, ethnic cinema in Iran, and then, film movement in Kurdish language were formed which later the filmmakers, while maintaining commonality with the Iranian cinema, through highlighting the characteristics of this new genre in their films and also through inclining to co-produce film with the autonomous region in Iraqi Kurdistan, Europe and being in line with similar movements in Turkey, could distinguish themselves from it and create necessary capital to create a regional Kurdish cinema
کلیدواژهها [English]
- Kurdish Cinema
- social change
- Identity
- Film Policy