TY - JOUR ID - 24784 TI - تحلیل اجتماعی تکوین موج نوی سینمای کرد بر بستر سینمای قومی ایران JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - سینا, خسرو AU - افشار, حمیدرضا AD - استادیار گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج AD - استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشگاه هنر تهران، تهران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 12 IS - 45 SP - 149 EP - 166 KW - تغییرات اجتماعی KW - سیاست سینمایی KW - موج نو KW - سینمای کرد KW - هویت DO - N2 - تحلیل و واکاوی جریان‌های سیاسی – اجتماعی مؤثر بر شکل‌گیری موج نوی «سینمای کرد» در دوران اصلاحات، هدف اصلی این مطالعه است. به همین منظور در یک خوانش استنتاجی و به روش تفسیری - تحلیلی در قالب یک تحلیل مقوله‌بندی با استناد به مدل پیشنهادی محققان که شکل بومی‌شده نظریه‌های نوول اسمیت، تری لاول و جُرج هواکو در پیدایی موج‌های نو در سینما است، به چگونگی تکوین «فیلم به زبان کردی» بر بستر سینمای روشنفکری ایران پرداخته می‌شود و سرانجام، شاخص‌ترین عناصر متمایزکننده این جریان از سینمای روشنفکری ایران تحلیل می‌گردد. این مطالعه نشان می‌دهد که در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی و فراهم شدن شرایط مناسب ساختاری برای تشکیل جنبش‌های سینمایی نوظهور، ابتدا «سینمای قومی ایران» و سپس جنبش ساخت فیلم به زبان کردی شکل گرفت که بعدها فیلم‌سازان این جنبش با برجسته‌سازی مشخصه‌های سبکی جدید در فیلم‌هایشان و نیز روی آوردن به تولید مشترک فیلم با منطقه کردستان عراق و همسویی با جریان‌های مشابه در اروپا و ترکیه، توانستند ضمن حفظ مشترکاتی با سینمای ایران خود را از آن متمایز سازند و شرایط لازم برای ایجاد موج نوی «سینمای کرد» را پدیدآورند. UR - https://www.jcsc.ir/article_24784.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_24784_c14d638eb9e9f71c3308de54d628e940.pdf ER -