نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 امل سبز
چکیده
هدف اساسی که در این مقاله دنبال شده است، شناخت چگونگی و چرایی مصرف پوشش (تنوع پوشش و حجاب) دختران جوان در شهر آمل می باشد. به طور ضمنی تلاش بر این است تا نگره دختران جوان نسبت به کدهای پوششی و سنخ شناسی انواع تیپ های پوششی بدست آید. در فهم این پدیده در بخش رویکرد نظری، کوشیده شده است تا انواع گونههای پوششی شامل:«تیپ قدسی»، «تیپ مقاومتی»، «تیپ تلفیقی»، «تیپ عرفی» از هم تشخیص داده شود. رویکرد به کار رفته، کیفی است که با استفاده از تکنیک مصاحبهی عمیق (فردی-گروهی) برای گردآوری دادهها استفاده شده است. نمونهها بصورت هدفمند از نوع گلولهبرفی با معیار اشباع نظری 42 نفرانتخاب شده است. نتایح این بررسی نشان میدهد که دختران جوان از انتخاب نوع پوشش، معنای متفاوتی داشته و در مجموع نتایج حاصل از مصاحبه در قالب هشت مقولۀ اصلی شامل: پیروی از کلیشههای حجاب، همذات پنداری با خانواده، تغییر نشانهشناختی، تمایزخواهی، لذت زیباییشناختی، جامعهپذیری، مقابله با ناامنیهای اجتماعی، نگرش جنسیتی به پوشش، میباشد. این مقاله همچنین نگرش شبکههای ماهوارهای را از دیدگاه دختران نمونۀ مورد بررسی قرار میدهد. به ترتیب بیشترین مصرف کننده آن شامل تیپ مقاوتی، تیپ عرفی، تیپ تلفیقی، اما تیپ قدسی تنها گروهی هستند که مقاومت جدی نسبت به پخش این برنامهها داشتهاند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Clothing Consumption; The Experiential Investegation of Amol youths’ Clothing
نویسندگان [English]
- MEHRI BAHAR 1
- OZRA MAHMOUDI 2
1 TEHRAN UNIVERSITY
2 AMOL SABZ
چکیده [English]
The main objective of this article is to understand the reason for covering consumption (different coverings and Hijabs) of the young girls in the city of Amol. It also attemptes to achieve the young girls’ perspective on covering codes and the typology of different patterns. In order to do so, in the theoretical section of the article, different patterns including “ GHODSI pattern“, “ MOGHAVEMATI pattern “, “ TALFIGHI pattern “ and “ORFI pattern “ have been differentiated. The qualitative method has been applied using interviews (individual-by group). The variables have been targeted with a theoretical saturation. Results show young girls have different meanings in choosing different clothing, therefore the overall results of the interview leads to 8 main categories including obeying the stereotype of Hijab, the pleasure of aesthetics, sociability, confronting social insecurity and a sexual approach to covering. This article also considers young girls’ approach to satellite channels. By order the most consumers of this media are “resistance pattern”, “secular pattern”, “combinational pattern” whereas the “sacred pattern” is the only group which has a severe approach towards satellite programs.
کلیدواژهها [English]
- covering
- young girls
- resistance
- Pleasure
- satellite
- the city of Amol