مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول).

10.22034/jcsc.2024.711423

چکیده

امروزه مساله ابعاد هویتی شهروندان از جنبه‌های گوناگون و از سوی متفکران و نظریه پردازان بسیاری مطرح است و شرایط فعلی جهان و ارتباط و رویارویی فرهنگ‌ها و گسترش تکنولوژی نیز بر اهمیت موضوع افزوده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی با ابعاد هویتی شهروندان انجام شد. روش پژوهش از نظر دستیابی به هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی شهروندان ساکن شهر تهران می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد نمونه آماری برابر 384 نفر بدست آمد که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظورگردآوری داده های مورد نیاز، از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده گردید. برای تحلیل فرضیات با توجه به سطح سنجش متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین استفاده از شبکه های اجتماعی و ابعاد هویتی شهروندان رابطه منفی معنی داری وجود دارد و ضریب همبستگی دو متغیر برابر 79/0- است. همچنین بین استفاده از شبکه های اجتماعی با هویت فردی و هویت مجازی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد، در حالی که بین استفاده از شبکه های اجتماعی با هویت جمعی، ملی، دینی و انقلابی رابطه معکوس معنی داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها