مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

چکیده

مقالۀ حاضر در آبان 1401 و در میانۀ رخداد زن، زندگی، آزادی نوشته است. نوشتن در میانۀ رخداد امکان نوشتن دربارۀ وضعیت اکنون است وقتیکه جریان معمول تاریخ از مسیر خودش خارج شده است و وضعیت آینده در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. بنابراین نوشتن در میانۀ رخداد برای وضعیت اکنون امکان ایجاد تحلیل احتمالی را می‌دهد و منحصربه‌فرد بودن نوشتن در میانۀ رخداد همین دادن جنبۀ احتمالی به نوشتۀ تحلیلی است. در میدان رخداد انبوهی از نیروهای مختلف برای پیشنهاد و ساختن موقعیتی جدید کارکرد پیدا می‌کنند. بنابراین، هدف اصلی این مقاله بررسی کارکرد رخداد زن، زندگی، آزادی است. برای این منظور ما از استدلال ابداکتیو استفاده کردیم تا کارکردی احتمالی را برای رخداد زن، زندگی، آزادی پیشنهاد دهیم. بر این اساس، مقاله استدلال‌های داده‌ محور و نظری را جمع آوری و ارائه می‌دهد تا مبتنی بر آنها احتمال کارکرد رخداد زن، زندگی، آزادی را در تسخیر ملاء‌عام اسلامی تفسیر و تبیین کند.

کلیدواژه‌ها

  •  

     

    آپارات. (1392). «میتینگ رپ فارس(میدان 7حوض)». به نشانی: [https://www.aparat.com/v/kGXKD]

     

    • استوار، مجید. (1396). انقلاب اسلامی و نبرد نمادها. تهران: نگاه معاصر.
    • اسماعیل‌نیا، محمود؛ کاظمی، عباس؛ و صدیقی، بهرنگ. (1401). « انقلاب فرهنگی و دشوارۀ علوم انسانی، مطالعه ای در مورد مناسبات میان ایدئولوژی و دانش در ایران پس از انقلاب». فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ]نسخه الکترونیکی[ https://doi.org/10.22034/jcsc.2022.542898.2496
    • بیات، آصف. (1391). سیاست‌های خیابانی. مترجم سید اسدالله نبوی چشمی. تهران: پردیس دانش.
    • بشریه، حسین. (1399). زمینه‌های انقلاب اجتماعی در ایران. ترجمه علی اردستانی. تهران: نگاه معاصر.
    • بی‌بی رازی نصرآباد، خدیجه (1400). بررسی وضعیت ابعاد فرهنگی و اجتماعی خانواده در ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات.
    • پناهی، محمد حسین، و علویون، سیدهادی. (1397). فاصله نسلی در ایران: فراتحلیل و نقد تحقیقات پیشین. مطالعات میان فرهنگی. دوره13، شماره 36، صص 171-147.
    • توفیق، ابراهیم؛ یوسفی، مهدی (1401). « زن–زندگی-آزادی: انقلاب ملی یا انقلاب مردم؟». وب سایت pecritique. بازنشانی شده در 2022/12/21 به نشانی: [https://pecritique.com/2022/12/21]
    • تابناک. (1401). «پلیس شیراز: کشف حجاب در پایان مراسم اسکیت‌بازان رخ داد». بازنشانی شده در 03 تیر 1401، ساعت 15:50 به نشانی: [https://irna.ir/xjJNLQ]
    • دانش، پروانه؛ ذاکری نصر آبادی، زهرا؛ و سادات عبداللهی، عظیمه. (1393). تحلیل جامعه شناختی شکاف نسلی در ایران. جامعه پژوهی فرهنگی، دوره 5، شماره 3، صص 30-1.
    • خیامی، مهدی. (1399). پیکان سرنوشت ما. تهران: نی.
    • خبر آنلاین (1396). « فضای خصوصی در حریم عمومی/ چرا داخل خودرو حریم عمومی است؟». وب سایت خبر آنلان. بازنشانی شده در 23 مرداد 1396، ساعت 05:12 به نشانی: [https://www.khabaronline.ir/news/697020]
    • خسروپور، اشکان. (1395). «ماجرای میتینگ کورش چه بود؟». وب سایت مردم سالاری. بازنشانی شده در: چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۷ به نشانی: [https://www.mardomsalari.ir/report/56849]
    • خامنه‌ای، سید علی. (1365). «خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران». وب سایت ir. به نشانی:

     ] [https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21488

    • روزخوش، محمد (1398). فرهنگ «رسمی» و «فرهنگ عمومی»؛ همنوایی‌ها و ناهمنوایی‌ها. در شکاف‌های اجتماعی در ایران (صص 263-317). تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات.
    • راهداری، مراد. (1400). «تقریبا ۷۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر نسبی هستند». وب سایت الف. بازنشانی شده در  ۵ دی ۱۴۰۰، ساعت ۱۱:۰۸       به نشانی: [https://www.alef.ir/news/4001005042.html]
    • رستمی، مصطفی. (1401). «83 درصد مردم ایران معترض‌اند»، وب‌سایت کبنا نیوز. بازنشانی شده در: شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳ به نشانی:   [https://www.kebnanews.ir/report/454126/83]
    • رضایی، محمد؛ عباس، کاظمی؛ و طاهری کیا، حامد. (1399). چهار روز از حیات دانشگاه پس از انقلاب 30 فروردین تا 2 اردیبهشت 1358. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 10، شماره 1، صص 200-177.
    • صفری، رضا. (1401). «انقلاب رهایی‌بخش و انقلاب ابدی: تحول معنایی مفهوم انقلاب در ایران».فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره18، شماره67.
    • طاهری کیا، حامد. (1398). دگردیسی صوت؛ فرهنگ شنیداری دهۀ شصت ایران. کارفرما: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات.
    • طاهری کیا، حامد. (1400). مطالعات فرهنگی، میدان کوانتوم و روش پساکیفی. تهران: لوگوس.
    • طاهری کیا، حامد (1401). «موسیقی و حیات اجتماعی نوارکاست در دهۀ شصت شمسی ایران»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره1، شماره11، صص 191-167.
    • طاهری کیا، حامد؛ داوودی، حسین؛ داوری، سینا. (1401). بصری شدن جنسیت لایق در دهه شصت ایران. تهران: اندیشه احسان.
    • طاهری کیا، حامد (1400). ایران به سوی جمهوری اسلامی. تهران: نقد فرهنگ.
    • فرارو (1401). «دستگیری ۳ نفر در رابطه با چالش «مُشت بزن، شکلات بگیر»». وب سایت فرارو. بازنشانی شده در 25 آبان 1401، ساعت 11:57 به نشانی [https://fararu.com/fa/news/586835]
    • کریمی، پاملا (1400). زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران، انقلاب‌های داخلی در عصر مدرن. ترجمه زهرا طاهری. تهران: نشر شیرازه.
    • کامروا، مهران (1398). انقلاب ایران ریشه‌های ناآرامی و شورش. ترجمه مصطفی مهرآیین. تهران: کرگدن.
    • کاظمی، عباس (1393). کتاب پرسه‌زنی و زندگی روزمره. تهران: فرهنگ جاوید.
    • کاظمی، عباس (1395). امر روزمره در جامعۀ پساانقلابی. تهران: فرهنگ جاوید.
    • کاظمی، عباس (للف1401). «جابجایی‌های عظیم فرهنگی-اجتماعی و جنبش زندگی روزمره در ایران»، چشم‌انداز ایران، شماره 136.
    • کاظمی، عباس (ب1401). «حیات شبکه‌ای و جنبش زندگی در ایران 1401: پشروی از خانه به خیابان». اندیشه پویا، شماره 82.
    • کلاهی، رضا (1401). «سیاست‌ورزی پسا مهسا»، اندیشه پویا، شماره 82.
    • گودرزی، محسن (1390). گزارش یافته‌های پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های اجتماعی فرهنگی شهروندان تهرانی. کارفرما: سازمان اجرایی پیمایش شهرداری تهران.
    • مظفری، علی. (1400). شکل‌دهی به هویت ملی در ایران، انگارۀ وطن برگرفته از تخیل مکان در اندیشه‌های اسلام و ایران باستان. تهران: شیرازه.
    • منتظری، محمدجعفر (1401). «با جرم مشهود برخورد می‌کنیم/ حجاب حکم الهی و واجب شرعی است». وب سایت شرق. بازنشانی شده در 4 دی 1401، ساعت 15:45 به نشانی [https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-865443]
    • ناطقی، فرجاد؛ و توفیق، ابراهیم. (1401). «زیست‌ـ‌مقاومت بدیل زیست‌ـ‌قدرت: تحلیلی بر خودتحقق‌بخشی جمعیت فرودستان در تاریخ معاصر ایران»، فصلنامه مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، دوره 14، شماره 2، صص 58-27.

     

     

    •  

     

     

     

     

     

     

     

    • Aagaard, J. (2021). “Troubling the troublemakers; three challenges to post-qualitative inquiry”, International Review of Qualitative Research, 0(0): 1–15.
    • Agamben, G. (2009). What is an apparatus?. (David Kishik & Stefan Pedatella, trans.), Stanford: Stanford University Press.
    • (2013). Rap-e-Farsi meeting (square of 7 Hoz”), https://www.aparat.com/v/kGXKD (in Persian)
    • Bajoghli, N. (2019). Iran Reframed: Anxieties of Power in the Islamic Republic. Stanford: Stanford University Press.
    • Bashiriyeh, H. (2011/2020). The State and Revolution in Iran, (Ali Ardestani trans.). Tehran: Negah-e-Moaser Publication. (in Persian)
    • Bayat, A. (1997/1399). Street politics. (Asadollah Cheshmi trans.). Tehran: Pardis-e-Danesh Publication. (in Persian)
    • Bibi Razi Nasrabad, K. (2022). Investigating the status of cultural and social aspects of the family in Iran. Tehran: Culture, Art, Communication Research Institute. (in Persian)
    • Buler, J. (2019). Bodies in alliance and new sites of resistance: Performing the political in neoliberal public spaces. In Bodies in the Streets: The Somaesthetics of City Life (pp. 177-194). Vienna: Brill.
    • Butler, J. (2022). “Reflections on the contemporary Public sphere: An interview with Judith Butler”. Theory, Culture & Society, 39(4): 67-74.   
    • Danesh, P., Zakeri Nasrabadi, Z., & Sadat Abdellahi, A. (2015). “Sociological Analysis of the Generation Gap in Iran”, Sociological Cultural Studies, 3(3): 1-30. (in Persian)
    • Deleuze, G. & Guattari, F. (2005). A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia. (Brian Massumi, Trans.). Minneapolis: University of Minnesota Press.
    • Deleuze, G. (2000). Proust and Signs, The Complete Text, (R. Howard, trans.), Minneapolis: Minnesota University Press).
    • Deleuze, G. and Guattari, F. (2009). What Is Philosophy?. London and New York: Verso.
    • Delezue, G., & Gauattari, F. (1994). What is philosophy?. (Hugh Tomlinson and Graham Burchell, trans.). New York: Columbia University Press.
    • Devos, N. (2014). Engineering a modern society? Adoptions of new technologies in early Pahlavi Iran, in Culture and cultural politics under Reza Shah; the Pahlavi state, new bourgeoisie and the creation of a modern society in Iran (pp. 266-287). London: Routledge.
    • Esmaeilnia, M., Kazemi, A., & Sadighi, B. (2023). “The Cultural Revolution and Problematic of Humanities, a Study on Interactions between Ideology and Knowledge in Post-Revolution Iran”, Cultural Studies and Communication, 18(69): 1-24. (in Persian)
    • (2022). “The arrest of 3 people in connection with the "Punch, take chocolate" challenge”, https://fararu.com/fa/news/586835. (in Persian)
    • Fawzy, R. M. (2018). “A tale of two squares: spatial iconization of the Al Tahrir and Rabaa protests”, Visual Communication, 0(0): 1–22.
    • Foucault, M. (1995). Discipline and Punish. New York: Vintage Books.
    • Foucault, M. (2003). The birth of the clinic. London: Routledge.
    • Foucault, M. (2006). History of madness. (Jonathan Murphy & Jean Khalfa, trans.), London: Routledge.
    • Foucault, M. (2009). Security, Territory, Population: Lectures at the Colle`ge de France, 1977–78. (Graham Burchell, Trans.), Basingstoke: Palgrave Macmillan.
    • Gilson, J. (2011). “Transnational advocacy: New spaces, new voices”, Alternatives: Global, Local, Political, 36(4): 288-306.
    • Goudarzi, M. (2012). Report on the findings of the survey of values ​​and socio-cultural attitudes of Tehrani citizens. Employer: Executive Organization of Tehran Municipality Survey. (in Persian)
    • Groys, B. (2009). ‘Comrades of Time’, e-flux, e-flux.com/journal/11/61345/comrades-of-time.
    • Kamrava, M. (2018/2020). Revolution in Iran; the roots of turmoil. (Mostafa Mehraien trans.). Tehran: Kargadan Publication. (in Persian)
    • Karimi, P. (2013). Domesticity and consumer culture in Iran, interior revolutions of the modern Era. (Zahra Taheri trans.). Tehran: Ney Publication. (in Persian)
    • Kärrholm, M. (2007). “The Materiality of territorial production”, Space and Culture, 10(4): 437-453
    • Kazemi, A. (2015). Wandering and daily life. Tehran: Frahag-e-Javid Publication.
    • Kazemi, A. (2017). Everyday thing in the post-revolutionary society. Tehran: Frahang-e-Javid Publication. (in Persian)
    • Kazemi, A. (2023a). “Huge socio-cultural shifts and daily life movement in Iran”, The vision of Iran, No. 136. (in Persian)
    • Kazemi, A. (2023b). “Network life and life movement in Iran 2022: moving from house to street”, Dynamic thought, No. 82. (in Persian)
    • Khabar Online. (2017). "Private space in public space/ Why is the inside of the car public space?", https://www.khabaronline.ir/news/697020. (in Persian)
    • Khaiami, M. (2020). Peikan of our destiny. Tehran: Ney Publication. (in Persian)
    • khamenei, A. (1986). “Friday prayer sermons in Tehran”, https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21488. (in Persian)
    • Khosropour, A. (2016). “What was the story of Koresh's meeting?”, https://www.mardomsalari.ir/report/56849. (in Persian)
    • Kolahi, R. (2023). “Post-Mahsa politics”, Dynamic thought, No. 82. (in Persian)
    • Lewisohn, J. (2015). The rise and fall of lalehzar,  cultural centre of Tehran  in the Mmid-twentieth century . Retrieved from https://www.academia.edu/44935060.
    • Luzar, R. (2019). “The multiplicity of (Un-)Thought: Badiou, Deleuze, event”, Comparative and Continental Philosophy,11( 3): 251-264.
    • Massey, D. (2005). For space. London: Sage.
    • Menasheri, D. (1992). Education and the making of modern Iran. London: Cornell University Press.
    • Moallem, M. (2005). Between warrior brother and veiled sister. Berkeley: UNIVERSITY OF CALIFORNIA PRESS

    Montazeri, M. J. (2022). “We are dealing with an obvious crime/ Hijab is a divine decree and a religious obligation”, https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-865443. (in Persian)

    • Mozaffari, A. (2014/2021). The idea of homeland derived from ancient Persian and Islamic imagination of place. (Ali Refahi trans.). Tehran: Shirazeh Publication. (in Persian)

    Nateghi, F., & Towfigh, E. (2022).  “Bio-resistance as an alternative to bio-power: Analyzing the self-realization of subaltern population in contemporary Iranian history”, Interdisciplinary Studies in Humanities, 2(54): 27-58. (in Persian)

    • Nooshin, L. (2005). Subversion and Countersubversion: Power, Control and Meaning, in The new Iranian pop music, music, power, and politics (pp. 231-272). London: Routledge.
    • Nubiola, J. (2005). “Abduction or the logic of surprise”, Semiotica, 153(1/4): 117–130.
    • Ostovar, M. (2017). Islamic revolution and the battle of symbols. Tehran: Negah-e-Moaser. (in Persian)
    •  Panahi, M.,  Alavyyun, H. (2018). “Generational distance in Iran: meta-analysis and criticism of previous research”, Intercultural Studies Quarterly, 13(36): 147-171. (in Persian)
    • Rahdari, M. (2021). “Almost 70% of Iranian people are below the relative poverty line”, https://www.alef.ir/news/4001005042.html. (in Persian)
    • Razavi, R. (2009). “The cultural revolution in Iran, with close regard to the universities, and its impact on the student movement’, Middle Eastern Studies, 45(1), 1-17.
    • Rezaie, M.; Kazemi, A.; & Taheri Kia, H. (2017). “Four days of life university after Islamic revolution: From April 19 to April 22, 1980”. Iranian Cultural Research, 1(37): 177-200. (in Persian)
    • Rostami, M. (2022). “83% of Iranian people protest”, https://www.kebnanews.ir/report/454126/83. (in Persian)
    • Rouzkhosh, M. (2019). "Official" culture and "general culture"; Similarities and inconsistencies. In social gaps in Iran (pp. 263-317). Tehran: Culture, Art, Communication Research Institute. (in Persian)
    • Safari, R. (2022). “Liberating revolution and eternal revolution: semantic transformation of the concept of revolution in Iran community verified icon”, Cultural Studies and Communications, 18(57). (in Persian)
    • Shirazi, F. (2001). The Hijab in Modern Culture. Florida: University Press of Florida.
    • Simmel, G. (2007). “The social boundary”, Theory, Culture & Society, 24(7–8): 53–56.
    • (2022). “Shiraz Police: Hijab was discovered at the end of the skaters' ceremony”, https://irna.ir/xjJNLQ. (in Persian)
    • Taheri Kia, H. (2020). Sound transformation; Iran's listening culture of the sixties. Employer: Culture, Art, Communication Research Institute. (in Persian)
    • Taheri Kia, H. (2021). “Music and Social Life of the Audiocassette Iranian 2000s”, Social Studies and Research in Iran, 11(1): 167-191. (in Persian)
    • Taheri Kia, H. (2021). Cultural Studies, quantum field and post-qualitative method. Tehran: Logos Publication. (in Persian)
    • Taheri Kia, H. (2021). Iran toward Islamic republic. Tehran: Naqd-e-Farhang Publication. (in Persian)
    • Taheri Kia, H.; Davoudi, H.; & Davari, S. (2022). Visualization of deserving gender in Iran's sixties. Tehran: Andish-e-Ehsan. (in Persian)
    • Tofigh, E., Yousefi, M. (2022). “Women-Life-Freedom: National Revolution or People's Revolution?”, https://pecritique.com/2022/12/21. (in Persian)
    • Westmoreland, M. R. (2016). “Street scenes: The politics of revolutionary video in Egypt”, Visual Anthropology, 29: 243–262.
    • West-Pavlov, R. (2009). Space in Theory Kristeva, Foucault, Deleuze. Amsterdam: Rodopi.
    • Zeydabadi-Nejad, S. (2010). The politics of Iranian cinema; Film and society in the Islamic Rep. London: Routledge
    • Zourabichvili, F. (2012). Deleuze: A Philosophy of the Event: Together with The Vocabulary of Deleuze.( Kieran Aarons, trans.), Edinburgh: Edinburgh University Press.