مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا

2 ﻋﻀﻮ هیت ﻋﻠﻤﻲ ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه فرهنگ و هنر ﺟﻬﺎد داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ

چکیده

ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻧﺎﺷﻲ از ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻨﺘﺮﻧـﺖ در رﻓﺘﺎرﻫـﺎی ﻓﺮاﻏﺘـﻲ ﻛـﺎرﺑﺮان  ﺟﻮان اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ در ﺗﻬﺮان و ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ داده   ﻫﺎی ﻣﺮﺑـﻮ ط ﺑـﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬـﺎی ﻓﺮاﻏﺘـﻲ آﻧـﺎن  ﻨﻈﻴﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ .ﺳﺆال اﺻﻠﻲ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﭼـﻪ ﺗـﺄﺛﻴﺮی ﺑـﺮ ﻣﻴـﺰان زﻣـﺎن       اﺧﺘﺼﺎص  ﻳﺎﻓﺘﻪ و اﻟﮕﻮی اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﻓﺮاﻏﺘﻲ ﺟﻮاﻧﺎن ﺑـﺮ ﺟـﺎی ﮔﺬا  ﺷـﺘﻪ اﺳـﺖ؟ ﻳﺎﻓﺘـﻪ ﻫـﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در ﺧﺼﻮص زﻣﺎن اﺧﺘﺼﺎصﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﻓﺮاﻏﺘﻲ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳـﺖ ﻛـﻪ  ﻛـﺎرﺑﺮان اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ زﻣﺎن ﺑﻴﺸﺘﺮی را ﺻﺮف رﻓﺘﺎرﻫـﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ و ﻓﺮاﻏﺘـﻲ ﻣـﻲ  ﻛﻨﻨـﺪ  .ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ   ﻛـﺎرﻛﺮد ﻲ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﻓﺮاﻏﺘﻲ دارای ﻛﺎرﻛﺮد ﻏﺎﻟﺐ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲارﺗﺒﺎﻃﻲ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﻮﺟﺐ ارﺗﻘﺎی ﻛﻴﻔﻲ و ﻛﻤﺑﺎ ﻣﺤﻮرﻳﺖ رواﺑﻂ دوﺳﺘﺎﻧﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.در ﺑﺨﺶ ﻓﺮاﻏﺖ رﺳﺎﻧﻪ  ای، ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ واﺣـﺪی  ﺪارد. ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن، از اﻟﮕﻮی ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ، در ارﺗﺒـﺎط  ﺑﺎ ﮔﻮش دادن ﺑﻪ رادﻳﻮ، از اﻟﮕﻮی دوﮔﺎﻧﻪ و در ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﺘـﺎب، روزﻧﺎﻣـﻪ و ﻣﺠﻠـﻪ، از اﻟﮕـﻮی  ارﺗﻘﺎء ﭘﻴﺮوی ﻣﻲ  ﻛﻨﺪ .در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺮ رﻓﺘﺎرﻫـﺎی ﻓﺮاﻏﺘـﻲ ﺳـﺮﮔﺮم  ﻛﻨﻨـﺪه ﺗـﺄﺛﻴﺮی  ﺗﺮﻏﻴﺐ ﻛﻨﻨﺪه دارد . 

کلیدواژه‌ها