مطالعات فرهنگی و ارتباطات

چکیده

ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻛﻪ در آن ﻣﺤﺪوده  ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ   ﻫﺎ و ﻧﺎ  ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻫﺎ درﻫﻢ آﻣﻴﺨﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻓﺮد را در ﺑﺮاﺑﺮ ﻋﺮﺻﻪ ای ﭘﺮﺗﺤﺮک از ﻧﻤﺎدﻫﺎ و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻗﺮار داده اﺳﺖ . ﺟﻬﺎن رﺳﺎﻧﻪ  ای ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﺎم و ﻓﻴﻠﻢ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﺎص ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻘﻄﻪ ﻣﺮﻛﺰی ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﻛﺎﻧﻮن ﺑﻴﻦ ﺗﻮﺟﻬﺎت  اﻟﻤﻠﻠﻲ  ﻗﺮار دارد و اﺑﻌﺎد اﺛﺮﮔﺬاری آن در ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺒﺎﺣﺚ آﻛﺎدﻣﻴﻚ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴـﻞ در روﻳﻜـﺮد ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮه ادراک و درﻳﺎﻓﺖ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن از ﻣﺤﺘﻮای رﺳﺎﻧﻪ اﺳﺖ ای ﺑﻪ وﻳﮋه ﻓﻴﻠﻢ ﺷﺎﻳﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮده  .  ﻓﻴﻠﻢ ﻳﻜﻲ از ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪ  ای اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺪان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ اﺑﺰار ﻗﺪرﺗﻤﻨـﺪ از زاوﻳـﻪ اﺛﺮات ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﻴﺎﺳﻲ، اﺧﻼﻗﻲ و ...   ﺣﺎﻳﺰ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ؛ ﮔﺮﭼﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ    اﻳﻦ ﻣـﺴﺌﻠﻪدرﻳﺎﻓﺖ ﻫﺮ ﻣﺨﺎﻃﺐ از ﻣﺤﺘﻮای ً را ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻗﺪرت ﻓﻴﻠﻢ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع ﺑﺮداﺷﺖ، ادراک و ﻧﻬﺎﻳﺘﺎ رﺳﺎﻧﻪ اﺳﺖ ای .  در     اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ژاﻧﺮ ﻋﻠﻤﻲ ـ ﺗﺨﻴﻠﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ژاﻧﺮﻫﺎی ﭘﻴﭽﻴﺪه و ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺟﻮاﻧﺎن ﺑـﻪ دﻟﻴﻞ ﭘﻮﺷﺶ ﮔﺴﺘﺮده ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﮕﺎﻫﻲ وﻳﮋه را ﻣﻲ    ﻧ ﻃﻠﺒﺪ و  ﺤﻮه ادراک و درﻳﺎﻓﺖ ﺟﻮاﻧﺎن از   اﻳـﻦ ژاﻧﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ؛ ﻟﺬا در   اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﺤﻮه درﻳﺎﻓﺖ ﺟﻮاﻧﺎن ﺗﺤﺼﻴﻠﻜﺮده ﺗ  ﻬﺮاﻧﻲ از ژاﻧﺮ ﻋﻠﻤﻲ ـ ﺗﺨﻴﻠﻲ ﺑﻮدﻳﻢ و ﻫﺪف ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﺤﻮه اﺛﺮﮔﺬاری ﺟﻨﺴﻴﺖ و رﺷﺘﺔ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮ درﻳﺎﻓﺖ ﺟﻮاﻧﺎن از ژاﻧﺮ ﻋﻠﻤﻲ  ـ ﺗﺨﻴﻠﻲ ﺑﻮد . ﺑـﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈـﻮر ﭼﻬـﺎار  فیلم  2001  1 ادﻳـﺴﻪ ﻓـﻀﺎﻳﻲ، ﻣـﺎﺗﺮﻳﻜﺲ ﻫـﻮش، ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ و ﭼﻬﺎر ﺷﮕﻔﺖ   اﻧﮕﻴﺰ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺎ ﻛﻤﻚ روش ﻛﻴﻔﻲ و ﺗﻜﻨﻴﻚ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻋﻤﻘـﻲ ﺑـﺎ 28  ﻧﻔﺮ از زﻧﺎن و ﻣﺮدان ﺗﺤﺼﻴﻠﻜﺮده در رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻛﺴﺐ ﺷﺪه ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ زﻧﺎن ﻋﻼﻗﻪ   ای ﺑـﻪ      اﻳـﻦ ژاﻧـﺮ  ﻧﺪارﻧـﺪ؛ ﺟﻮاﻧـﺎن ﺑﺮاﺳـﺎس ﺟﻨـﺴﻴﺖ و رﺷـﺘﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮداﺷﺘﻬﺎ و درﻳﺎﻓﺘﻬﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ از   اﻳﻦ ژاﻧﺮ اراﺋﻪ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ و ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳـﻦ دو ﻣﺘﻐﻴـﺮ ﻋﻮاﻣـﻞ دﻳﮕﺮی ﻧﻴﺰ ﺑﺮ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﺆﺛﺮﻧﺪ و  اﺳﺖ اﻳﻦ ژاﻧﺮ دارای ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ است.

کلیدواژه‌ها