چکیده
رواﻳﺖِﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ از ﺗﺠﺮﺑه ﻣﺸﺘﺮک در ﺧﺼﻮص ﺟﻨﮓ ﻫﺸﺖ ﺳـﺎﻟﺔ ِ ﻫﺎی ﻧﺴﻠﻲاﻳﺮان، ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ اﺳﺖ . در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﻼش ﺷﺪه ﺗﺎ ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ روﻳﻜﺮدی ﺳﺎﺧﺘﺎرﮔﺮاﻳﺎﻧﻪ ﺑﺘﻮان ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ دوﮔﺎﻧﮕﻲ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رواﺑـﻂ ﻧـﺴﻠﻲ) اﻋـﻢ از : رواﺑـﻂ درون ﻧـﺴﻠﻲ و رواﺑﻂ ﺑﻴﻦ ﻧﺴﻠﻲ (ﭘﺮداﺧﺖ ﻛﻪ در آﺛﺎر ﺳﻴﻨﻤﺎی ﺟﻨﮓ ﺣﺎﺗﻤﻲ ﻛﻴـﺎ ﺑﺎزﻧﻤـﺎﻳﻲ ﺷـﺪه اﺳـﺖ از ﺟﻤﻠـﻪ : ﻋﻘﻴــﺪه ﮔﺮاﻳــﻲ/ﻋﻤــﻞ ﮔﺮاﻳــﻲ، وﻇﻴﻔــﻪ ﻣﺤــﻮری/ﻧﺘﻴﺠــﻪ ﻣﺤــﻮری، ﻋــﺸﻖ ﻣــﺪاری/ﻋﻘــﻞ ﻣــﺪاری، درون ﮔﺮاﻳﻲ/ﺑﺮون ﮔﺮاﻳﻲ و ﮔﺬﺷﺘﻪ ﮔﺮاﻳﻲ/آﻳﻨﺪه ﮔﺮاﻳﻲ . ﻣﻨﻄﻖ ﭘﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه است و ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﺗﻘﺎﺑـﻞ ﻫـﺎی اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه، اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻛﻨﺸﻲ ﭘﺎرﺳﻮﻧﺰ اﺳﺖ از ﻣﻴـﺎن آﺛـﺎر ﺣـﺎﺗﻤﻲ ﻛﻴـﺎ ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳـﻲ ﭘـﻨﺞ اﺛـﺮ وی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻫﻢ ﻣﺘﻌﻠﻖ به ژاﻧﺮ ﺟﻨﮓ ﺑﻮده اﻧﺪ و ﻫﻢ ﺑـﻪ ﻣﻮﺿـﻮع « رواﺑـﻂ ﻧـﺴﻠﻲ ﭘﺮداﺧﺘـﻪ اﻧـﺪ : مهاجر(1368) از کرخه تا راین (1371) آژاﻧﺲ ﺷﻴﺸﻪ ای ، (1376)، موج مرده (1378/79) و ﺑـﻪ نام پدر( 1384 ) ﻣﺆﻟﻒ در ﺳﻴﺮ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ رواﺑﻂ ﻧﺴﻠﻲ، از ﻣﻬﺎﺟﺮ ﺗﺎ ﺑـﻪ ﻧـﺎم ﭘـﺪر، از ﺳـﻮﻳﺔ اﺑﺘـﺪاﻳﻲ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﻫﺎی ﻣﺬﻛﻮر ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺔ دوم ﻣﺎﻳﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ . اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﺎﻫﺪی ﺑﺮ ﺷـﻜﻞ ﮔﻴـﺮی ﺳـﺎﺣﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﺲ از ﺟﻨﮓ ﺑﻪ ﺗـﺪرﻳﺞ اﻳﺠـﺎد ﺷـﺪ و ﻣﺆﻟـﻒ ﻧﻴـﺰ ﺗﺤـﺖ ﺗـﺄﺛﻴﺮ آن، در ّ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺴﺘﻘلی ﺧﻮاﻧﺶ ﻣﺮﺟﺢ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺔ دوم ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ
کلیدواژهها