نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 دانشجو
چکیده
ﻫﺪف اﺳﺎﺳﻲ در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎزﻧﻤﺎیی ﻫﻮﻳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ روﺷﻦﻓﻜﺮ در ﺳﻴﻨﻤﺎ ﺑﺎ اﺗﻜﺎء ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻳﺔ ﻫﻮﻳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﻨﻜﻴﻨﺰ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.در اﻳﻦ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ تا 5 فیلم "هامون"،" اعتراض"، "نیمه پنهان"، "کاغذ بی خظ" و"یه بوس کوچولو" ﺑﺎ ﻣﻀﻤﻮن روﺷﻦﻓﻜﺮی ﺑﺮاﺳﺎس ﺳﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﻬﻢ ﺑﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻧﻈﺮﻳﺔ "ﺗﻌﺎﻣﻼت وﻛﻨﺶﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ" و ﻇﺮف "زﻣﺎن و ،" ﻫﻮﻳﺖ ﻳﻌﻨﻲ "ﺧﻮدﻣﻜﺎن" ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ و ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. درآﺧﺮ ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﻌﺮﻳﻒ آلاﺣﻤﺪ از "ﭘﺮﺳﺘﻴﮋ" و"ﻳﺄس" ﻛﻪ ﻧﻤﻮد ،" وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روﺷﻦﻓﻜﺮ ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ "زاﻳﺶ ﺑﻪ دﺳﺖ ، ﺑﺎرزﻗﻬﺮﻣﺎن روﺷﻦﻓﻜﺮ در ﻋﺮﺻﺔ ﺳﻴﻨﻤﺎی ﺑﻌﺪ از اﻧﻘﻼب اﺳﺖ ﻣﻲ آﻳﺪ .ﻧﺘﻴﺠﺔ اﺻﻠﻲ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت اﺻﻠﻲ ﻛﻪ ﺑﺮای روﺷﻦﻓﻜﺮی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﭼﻮن ﺟﺮأت، ﺟﺴﺎرت و ...در ﻓﻴﻠﻢﻫﺎ وﺟﻮد ﺗﺤﺼﻴﻼت داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد ًﻧﺪارد و ﺻﺮﻓﺎ ﺗﺤﺼﻴﻼت داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد
کلیدواژهها