نویسندگان
1 دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2 کارشناسی ارشد
چکیده
ﻣﻨﺎﺳﻚ ﻋﺰاداری ﻋﺎﺷﻮرا از ﺟﻤﻠﻪ ﮔﺮدﻫﻤﺎﻳﻲﻫﺎی ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺳﺖ ﻛﻪ از دﻳﺮﺑﺎز ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﻔﻆ و ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ، ﻧﮕﻪ داری ﻳﻚ ﺳﺮی از ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ و ارزشﻫﺎی دﻳﻨﻲ و اﻧﺘﻘﺎل آن ﺑﻪ ﻧﺴﻞﻫﺎی آﻳﻨﺪه اﺳﺖ .درﻣﻮرد ﺷﻜﻞ اﺟﺮای اﻳﻦ ﻣﻨﺎﺳﻚ اﻟﮕﻮی واﺣﺪی وﺟﻮد ﻧﺪارد و ﺗﺸﺨﻴﺺ اﻟﮕﻮی ﻣﻄﻠﻮب آن
ﻫﻤﻮاره ﻣﺤﻞ ﭼﺎﻟﺶ و از اﻳﻦرو ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻬﻤﻲ ﺑﺮای ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد؛ ﻟﺬا آنﭼﻪ ﻛﻪ در اداﻣﻪ ﻣﻲ آﻳﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﻣﻮردی در ﻫﻤﻴﻦ راﺳﺘﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﻛﻴﻔﻲ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻜﻨﻴﻚﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺼﺎﺣﺒﺔ و ﻣﺸﺎﻫﺪة ﻣﺸﺎرﻛﺖ آﻣﻴﺰ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺤﻮل ﻧﻘﺶ دو ﻋﻨﺼﺮ اﺳﺎﺳﻲ اﻳﻦ ﻣﻨﺎﺳﻚ ﻳﻌﻨﻲ؛
وﻋﺎظ و ﻣﺪاﺣﺎن ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ و داده ﻫﺎی ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از آن ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ در اﻳﻦ ﻣﻨﺎﺳﻚ ﺑﺮﺧﻼف ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺪاﺣﺎن ـ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎد دﻳﻦ داری ﻋﺎﻃﻔﻲ ـ ﻣﺤﻮر و وﻋﺎظ ـ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺮﺟﻊ دﻳﻨﻲ ـ در ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ .
کلیدواژهها
ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ زﻳﺮزﻣﻴﻨﻲ در ﻣﻴﺎن ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و ﺟﻮاﻧﺎن ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان. ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﺑﺮای ﻣﺮﻛﺰ ﺗﻮﺳﻌﺔ
ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ
ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و دﻳﻨﻲ، ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت اﺳﻼﻣﻲ.
. ( ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺟﻮاﻧﺎن. ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان :ﻧﺸﺮ آﮔﻪ 1386) ذﻛﺎﻳﻲ، ﻣﺤﻤﺪ ﺳﻌﻴﺪ
. ( روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﻧﻈﺮی ﻫﻔﺘﮕﺎﻧﻪ در ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 1382) ارل و واﻳﻨﺒﺮگ، ﻣﺎرﺗﻴﻦ ،راﺑﻴﻨﮕﺘﻦ
ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺻﺪﻳﻖ، رﺣﻤﺖ اﻟﻪ. ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان.
. ( ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ زﻳﺮزﻣﻴﻨﻲ، ﮔﻔﺖوﮔﻮ ﺑﺎ ﻣﺠﻠﻪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻫﻔﺖﺳﻨﮓ 1386) ﺳﻤﺘﻲ، ﻣﻬﺪی
. ( ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ و ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ رپ. ﻣﺠﻠﻪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻫﻔﺖﺳﻨﮓ 1386) ﺷﺎﻛﺮ، ﻋﻠﻲ
. ( ﻣﺼﺮف و ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ. ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان: ﻧﺸﺮ ﺻﺒﺢ ﺻﺎدق 1382) ﻓﺎﺿﻠﻲ، ﻣﺤﻤﺪ
: ( ﻧﺴﻞاﻳﻜﺲ، ﺑﺮرﺳﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻧﺴﻞ ﺟﻮان اﻳﺮاﻧﻲ .ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان 1387) ﻛﺎﻇﻤﻲﭘﻮر، ﻋﺒﺪاﻟﻤﺤﻤﺪ
ﻧﺸﺮ ﻧﻲ . . اﻳﺮان، ﻣﻘﺎﻻت اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ 1 ﻛﻮﺛﺮی، ﻣﺴﻌﻮد. ﮔﻔﺘﻤﺎنﻫﺎی ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ در
ﻣﺸﻜﻮری، ﻧﺼﻴﺮ. ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻧﻘﺪﻫﺎی ﺑﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ زﻳﺮزﻣﻴﻨﻲ در اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﻣﻘﺎﻻت اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ.
Adorno, Theodore W (1991) The Culture Industry, London: Rutledge. Hayes, David (2004) The Affectivity of Popular Music on Youth Identity in Non-Urban Communities, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.