نویسندگان
1 استاد اقتصاد سنجی و آمار اجتماعی بخش اقتصاد دانشگاه مازندران
2 دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه مازندران
3 دانشجوی کارشناس ارشد علوم اقتصادی دانشگاه پیام نور
چکیده
گسترش روز افزون دادهها و افزایش سرعت پخش اطلاعات از ویژگیهای متمایز جهان در عصر حاضر است. لزوم شناخت پهنه نفوذ اینترنت به عنوان اصلیترین ابزار انتقال اطلاعات در فراسوی جهان از ابتداییترین اقدامات جهت فرهنگ سازی، سیاستگذاری و کنترل استفاده از اینترنت و بهرهگیری از آن برای شناساندن تاریخ، فرهنگ و تبادل دانش، علم و فناوری میباشد. بر این پایه در این تحقیق، مشخصات جمعیتشناسی و کاربردی متقاضیان اینترنت در استان مازندران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. دادههای مورد نیاز این پژوهش به کمک حدود ۵۰۰۰ پرسشنامه جمعآوری شده است. سن، جنسیت، میزان تحصیلات، سطح درآمد، وضعیت شغلی، در اختیار داشتن رایانه خانگی، تجربه استفاده از اینترنت، نحوه استفاده از اینترنت، مکان استفاده از اینترنت، میزان رضایت از خدمات اینترنتی، فیلترینگ و تعداد ساعات استفاده از اینترنت در هفته از مهمترین اطلاعات بدست آمده از پرسشنامهها بوده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، نقشه جامع جمعیت شناختی ضریب نفوذ اینترنت استان مازندران در سال ۱۳۸۶، تدوین و نشان داده شده است: ضریبهای نفوذ اینترنت درون گروهها و زیر گروههای مختلف استخراج شده است: ضریب نفوذ اینترنت در استان مازندران در سال ۱۳۸۶ حدود ۳۰ درصد به دست آمده است.
کلیدواژهها