نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
2 استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده
در این رساله به تدوین و اعتباریابی الگویی برای توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی برای سازمان صدا و سیما پرداخته شده. روش تحقیق از نوع آمیخته (ترکیبی) است و ابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای روش کیفی گرندد تئوری یا GT و بر اساس نسخه سیستماتیک و با انجام مصاحبه با خبرگان موضوع، به استخراج مولفه ها و شاخص های توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی پرداخته شده و در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامهء برگرفته از شاخص های کیفی، از 281 نفر مورد پیمایش قرار گرفتند و به اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی الگوی مذکور پرداخته . برای تحلیل داده های کیفی از نرم افزار MAXQDA2018 برای تحلیل داده های بخش کمّی از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده گردید. برای تحلیل داده های کمّی علاوه بر روش های توصیفی، از آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.
یافته های تحقیق بخش کیفی نشان داد که الگوی توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی برای سازمان صدا و سیما دارای 5 بعُد و 34 مولفه است. یافته های بخش کمّی نشان دادند که در تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، بارهای عاملیِ همه شاخص ها بالاتر از 0/3 بود و شاخص های نیکویی برازش الگو نیز، برازش مناسبی را نشان می داد. همچنین شاخص ها، پایایی (میزان آلفای کرونباخ) مناسبی در الگوی مذکور داشتند و می توان گفت که یافته های بخش کمّی نشان از برازش خوب الگوی ساختاریِ با داده های جامعه آماری داشته الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری دارد.
کلیدواژهها
- باتمانی، محمدامین؛ باباشاهی، جبار؛ یزدانی، حمیدرضا،(1398)، فهم حرفه ای سازی حوزه مدیریت منابع انسانی، فصلنامهپژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال یازدهم، شماره 2( شماره پیاپی، 36)تابستان 1398 ، صص 100-75.
- بازرگان، عباس،(1387)، مقدمهایبرروشهایتحقیقکیفیوآمیخته:رویکردهایمتداولدرعلومرفتاری،نشر: دیدار.
- رجبی فرجاد، حاجیه و مطیعیان نجار، مجید، (1397)، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال دهم، شماره 3( شماره پیاپی 33)پاییز 1397، صص214-191.
- روشندل اربطانی، طاهر؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ سعدیپور، اسماعیل؛ شریفی، سیدمهدی، (1391)، «نقش توسعه منابع انسانی در شهرت رسانه ای و خلق سرمایه شهرتی»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال بیستم، شماره 2، پیاپی 74، تابستان 1392، صص43-69.
- سیدجوادین، سیدرضا، (1398)، «اصول انسانشناختی مدیریت منابع انسانی اسلامی»، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، بهار 1398، شماره 25، صص 1 – 30.
- شرفی، وحید؛ ملکی مینباش رزگاه، مرتضی؛ زارعی، عظیم؛ فیض، داود،(1396)، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال نهم، شمارۀ 3( شمارۀ پیاپی 29)پاییز 1396، صص148-125.
- طالب زاده شوشتری، لیلا و خادمی اشکذری، ملوک؛ (1397)، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال دهم، شماره 3( شماره پیاپی 33)پاییز 1397، صص 237-215.
- طهماسبی، رضا؛ میرزمانی، اعظم؛ برومند، مجتبی،(1397)، ارائه چهارچوب مدیریت منابع انسانی سازمان دوسوتوان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال دهم، شماره 4( شماره پیاپی 34)زمستان 1397، صص 100-75.
- فرهنگی، علیاکبر؛ ببران، صدیقه، (1393)، «مدیریت رسانه»، تهران: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها.
- قلیپور، آرین، (1390)، «جامعه شناسی سازمانها: رویکرد جامعه شناختی به سازمان و مدیریت»، تهران: انتشارات سمت.
- کریمی خواه، جلال، (1391)، «نقش فرهنگ سازمانی، سبک رهبری و کارکردهای منابع انسانی در توسعه مدیریت دانش مطالعه موردی (معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
- کلاین، پل، (1395)راهنمای آسات تحلیل عاملی، ترجمه سید جلال الدین صدر السادات، اصغر مینایی، انتشارات سمت
- موسوی، سیدمحمد، (1391)، «الگوی توسعه سرمایه انسانی (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)»، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
- موسویان، سیدمرتضی، (1389)، «طراحی الگوی توانمندسازی منابع انسانی در رسانه ملی»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال هجدهم، شماره 1، پیاپی 65، بهار 1390، صص 93-114.
- میرسپاسی، نیلوفر،(1394)، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با سبک های مدیریت تضاد کارکنان، توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، تابستان 1394، شماره 36، صص 75 تا 94.
- Anastasios E. Politis,Royal(2011), Human Resource Management Strategies within the Graphic Arts and Media Sector, Institute of Technology Department of Numerical Analysis and Computer Science Media Technology and Graphic Arts – Stockholm, Sweden.
- Armstrong, Michael, (1996), A "Handbook of Personnel Management Practice", London: Cogan Page, PP. 85-6.
- Bhatia, Harrish (2017), Best HR Practices in the Media / Radio industry Talent Acquisition & Retention, society for human resorce management journal (SHRM).
- Collins, C.J. & Clark, K.D. (2003). Strategic human resource practices, top management team social networks, and firm performance: the role of human resource in creating organizational competitive advantage. Academy of Management Journal, 46 (6), 740–51.
- Jackson, K.T. (2004), Building Reputation Capital: Strategies for Integrity and Fair Play that Improve the Bottom Line. Oxford: Oxford University Press.
- McMahan, G.C.; Virick, M. & Wright, P.M. (2009). Alternative theoretical perspectives for strategic human resource management revisited: progress, problems and prospects, Research in Personnel and Human Resources Management, supplement, 4, 99–122.
- Nguyen Hoai Anh, Brian H. Kleiner, (2005) "Effective human resource management in the entertainment industry", Management Research News, Vol. 28 Issue: 2/3, pp.100-107.
- Williams, La Vita (2017). Social Media Transformation of Human Resource Management. The University of Southern Mississippi. The Aquila Digital Community.