نویسندگان
1 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
2 دانشگاه مازندران
چکیده
سبک زندگی، از جمله موضوعاتی است که در دهههای اخیر مورد توجه صاحبنظران و نظریهپردازان علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. زیرا توجه به این مسأله، برخاسته از تحولات اجتماعی و فرهنگی عمیقی است که؛ سهم زنان و مردان را در عرصههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جهان مدرن نمایان کرده است. با توجه به اهمیت هرچه بیشتر نقش اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... دختران و پسران جوان در ساختن و بازآفرینی الگوها و رفتارهای مصرفی (سبک زندگی) جوانپسند، تأکید ما در این مقاله، معطوف به جوانان است. مطالعة حاضر، درصدد بررسی سبک زندگی جوانان برحسب جنسیت، منزلت، سن و غیره است؛ از اینرو، برای بررسی موضوع مذکور، تعداد 380 نفر از جوانان دختر و پسر بین 15 – 25 سال شهر بابلسر، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب گردید. نتایج تحقیق نشان داد که؛ گرایش جوانان دختر و پسر به رفتارهای مصرفی فرهنگ مدرن، بیش از گرایش آنان به رفتارهای مصرفی فرهنگ سنتی است؛ از سوی دیگر، نتایج تحقیق حاکی از آن است که رفتارهای مصرفی (مؤلفههای سبک زندگی) در بین دختران و پسران، در بُعد مصرف فرهنگی، فعالیتهای زمان فراغت و مدیریت بدن، متفاوت است. همچنین، بین سبک زندگی دختران و پسران جوان نیز تفاوت معناداری دیده میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Life Style and Its Dimensions among the Youth Studying Boys and Girls in the City of Babolsar
نویسندگان [English]
- ghorbanali ebrahimi 1
- abbas Behnoei 2
1 Mazandaran university
2 Mazandaran University
چکیده [English]
The topic of life style attracted the attention of theoreticians and researchers in human and social sciences within the last decades because it has been induced by profound cultural and social movements that have enhanced shares of males and females in different political, cultural and social fields of the modern world. Considering great role of the youth in construction and reproduction of youth-oriented consumption (life style) behavior and patterns the present study focuses on the youth as its statistical population. The study attempts to conduct a survey study on the life style of the youth based on their gender, status, age and so on. The sample size is 380 boys and girls between15 and 25 years of age residing in the city of Bablosar City. The results show that boys and girls have a higher tendency toward complying with consumptive behaviors of modern culture, as compared to the traditional ones. Moreover, consumptive behaviors (dimensions of life style) between boys and girls in cultural consumption, leisure time activities and body management dimensions are different. Finally, boys and girls exhibit a significant difference in their life styles.
کلیدواژهها [English]
- Gender
- Life Style of the Youth
- Cultural Capital
- Cultural Consumption
- Body Management
- Purchasing Pattern