نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر آزاد
2 عضو هیئت علمی
3 عضو هیات علمی بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز
چکیده
در این تحقیق با استفاده از بینش روشمند نشانهشناسی به تجزیه و تحلیل پدیده رسانه-ای "چالش مانکن" اقدام شده است؛ این مطالعه با هدف کشف و فهم دلالتهای ضمنی "چالش مانکن" و واکاوی چگونگی عملکرد و اثرگذاری آشکار و پنهان رسانههای تعاملی بر روی کاربران در قالب جریانسازیهایی رسانهای بوده است. بدین منظور، 3 ویدیو خارجی از سایت یوتیوب و 3 ویدیو ایرانی از سایت آپارات انتخاب و مطابق عناصر تحلیلی نشانهشناسی رولان بارت تحلیل شدند، براساس علائم و نشانههای استخراج شده، نتایج حاکی است اسطورهای فعال نمایی، نمایش چشمگیر، مصرف نمایشی، نمایش نمایش چشمگیر، خلاق نمایی و نمایش تنآسایی مهمترین دلالت های ضمنی این چالش و عوامل احتمالی ترغیب کاربران به مشارکت در این چالش بوده است. به نظر میرسد، کاربران شبکه های اجتماعی و چالش مانکن نه تنها کاربرانی کاملا فعال، خلاق و با عاملیت تام نیستند، بلکه به عنوان "سوژههایی سر به راه" و مانکنهایی آلت دست در بستری از فراغت و سرگرمی نه تنها چیزی را به چالش نمیکشند بلکه طی رفتاری مقلدانه و تودهای در راستای تداوم ارزشهای سرمایه داری عمل می کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge
نویسندگان [English]
- Mehdi Parvar 1
- ehsan hamidizadeh 3
1 A researcher....
3 shiraz University
چکیده [English]
This study presents a theoretical - practical mechanism to analyze the discourse spaces with a semiotic approach that could be used in communication research and cinematic studies. To do so, we first provide an overview of the theoretical bases of the “semiotic” approach to discourse analysis, along with the practical foundations of this approach. The semiotic approach seeks to penetrate the semantic depth and explore the unstable meanings of movies within the discourse framework; the discourse that, particularly in cinema, forms the spaces in which the meaning creation process happens.
This research, simultaneously and in relation to each other, studies two main categories of discourse spaces namely the elements of the physical and the emotional space by which it explores the meaning in each and all of the movie-shots. In order to provide further implications for this approach, the study analyzes “A Cube of Sugar”, a well praised and important Iranian movie that contains a considerable semiotic aspects. At the end we suggest some concluding points about this approach to discourse analysis with examples from the movie.
کلیدواژهها [English]
- interactive media
- Mannequin challenge
- semiology