نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبایی
2 هیات علمی دانشگاه گرگان
چکیده
در اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی، رابطه میان کارآفرین و سرمایهدار – به عنوان یک رابطه توسعه بخش- از اهمیت اساسی برخوردار است و بازنمایی رسانه ای آن به خاطر نقشی که در شکل دهی به فرهنگ عمومی دارد، اهمیت دارد. این مقاله میخواهد به این پرسش پاسخ دهد که روابط میان «کارآفرین» و «سرمایهدار» در محتوای نمایشی دورههای تاریخی بعد از جنگ چگونه بازنمایی شده و چه تغییراتی را به خود دیده است؟
برای دستیابی به چنین منظوری، تمام سریال های تلویزیونی تولیدی بعد از جنگ ایران و عراق (1368-1391) مورد بررسی قرار گرفتند و از آن میان چهار سریال «مزرعه آفتابگردان، پیله های پرواز، راه بی پایان و عصر پاییزی» برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. داستان محوری این چهار سریال موضوع کارآفرینی بود. در نهایت تمام قسمت های این چهار سریال با روش تحلیل روایت و تحلیل مضمونی بررسی شدند.
یافته ها نشان می دهند که رابطه میان کارآفرین و سرمایه دار رابطه ای تقابلی است که در آن سرمایه دار به خاطر منافع آنی و کوتاه مدت خود در برابر ایده های کارآفرینانه مانع تراشی می کند. سریال های تلویزیونی هیچ راه حل جایگزینی برای جذب سرمایه و توسعه کارآفرینی ارائه نمی دهند. نتایج حاکی از غیاب سرمایه دار و تمرکز بر حمایت دولتی از کارآفرین است. نگرش منفی به سرمایه دار پس از گذشت دو دهه تغییری نکرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Representation of Relationships between Entrepreneur and Venture Capitalist in Iranian TV Series after Iran-Iraq War
نویسندگان [English]
- ZARRIN ZARDAR 1
- RAHMAN ALIZADEH 2
1 ALLAMEH TABATABAEI UNIVERSIY
2 Gorgan university
چکیده [English]
In Entrepreneurial economics, relationships between entrepreneur and venture capitalist - as a developmental relationship- is very important and it’s representation in media plays crucial role in constructing public culture. In this paper, we try to understand that How Entrepreneur and venture capitalists’ relationships and it’s transformations during more than two decades have represented in TV series?
To achieve this goal, all TV series which produced after Iran-Iraq war (1989-2012) considered and four TV series include “Mazrae’ Aftabgardan, Pilehayeh Parvaz, Rahe’ bi Payan and Asre’ Paeezi” selected for final analysis. The main stories of these series were entrepreneurship and finally, Texts analyzed via Narrative analysis and Thematic analysis.
Results show that the relationship between Entrepreneur and venture capitalist is confrontational relationship in which capitalist hinders against entrepreneurial ideas because of his short term, immediate benefits. The TV series don’t offer any alternative solution for fundraising and developing the entrepreneurship. Findings indicate absence of venture capitalist and media focus on governmental funding in support if entrepreneurs. The negative attitude to private venture capitalists doesn’t change during decades.
کلیدواژهها [English]
- Representation
- Entrepreneur
- Venture Capitalist
- Narrative Analysis
- TV Series