نویسندگان
1 استاد دانشگاه
2 مدیر مسئول
3 دانشجوی دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
4 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
چکیده
بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانههای نوین، انحصار رسانههای جریان اصلی از دست رفت و مخاطبان و بهرهگیران از رسانهها با ابزارهای متنوعتری برای برقراری ارتباط با جامعه روبهرو شدند. به نظر میرسد که رسانههای نوین رسانههای جریان اصلی را به حاشیه راندهاند یا دستکم قدرت آنها را کاهش دادهاند. پژوهش حاضر، قصد دارد بررسی کند که تاثیر رسانههای نوین بر مصرف رسانههای جریان اصلی ایران چگونه بوده است. به همین منظور، محقق با استفاده از روش گراندد تئوری دست به مصاحبه عمیق با نخبگان زده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که رسانههای جریان اصلی نه به صرف دلیل ظهور رسانههای نوین تضعیف شدهاند بلکه این رسانهها در مسیر ضعف قرار داشتهاند و رسانههای نوین این ضعف را تشدید کردهاند. مهمترین نکتهای که تعداد چشمگیری از مصاحبهشوندگان به آنها اشاره کردند، این بود که رسانههای نوین بهخودیخود باعث نشدند که این اتفاق رخ بدهد و تنها نقش تشدیدکننده را بازی کردهاند. بااینحال، اغلب مصاحبهشوندگان معتقد بودند که به دلیل کاستیهای رسانههای نوین، روزنامهنگاری حرفهای از بین نخواهد رفت بلکه رسانههای ابزاری وابسته به بازیگران خارج از رسانهها حیات خود را حفظ خواهند کرد و رسانههای مستقل به شکلی ضعیفتر از گذشته باقی خواهند ماند. اما درنهایت، کارکردهای روزنامهنگاری بهعنوان یک خدمت عمومی با اختلال مواجه خواهد شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
New Media versus Mainstream Media: Main Factor or Side Effect Evaluation of New Media Impact on Mainstream Media Consumption
نویسندگان [English]
- susan bastani 1
- hadi khaniki 2
- Saeed Arkanzadeh Yazdi 3
- Frouzandeh Jafarzadehpour 4
3 PhD Student of Culture and Communications in Institute of Humanities and Social studies
4 Institute for Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]
The research evaluates new media impacts on Iranian mainstream media. It seems that new media in Iran these days deeply effect on mainstream media and even in some cases makes them to lose their functions. This research tries to evaluate new media impacts on Iranian mainstream media’s internal mechanisms and also relations between them with politic and economic activists. New media impacts on mainstream media and their relations with activists were evaluated by qualitative grounded theory methodology. Eventually researcher concluded that new media by themselves did not reduce the mainstream media consumption but the tough controls and lack of professionalism in mainstream media were the critical cause of consumption, trustfulness and influence decline so new media rise only has amplified these consequences. In fact, politic and economic activists and the people have immigrated to new media because of weak mainstream media but they could not entirely alternate with mainstream media.
کلیدواژهها [English]
- Mainstream Media
- New Media
- power
- Media System
- Social networks