چکیده
این پژوهش بدنبال شناخت میزان فهم عامه از علم و شناخت میزان مصرف رسانههای همگانی شهروندان تهرانی و رابطه آن با یکدیگر است. برای این منظور میزان فهم عامه از علم در سه بعد شناختی، نگرشی و رفتاری سنجیده شد. این پژوهش، در سطح کمی و با روش پیمایشی انجام گرفته است و افراد مورد مطالعه نیز مردان و زنان بالای 15 سال شهر تهران هستند که 400 تن بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. پس از گردآوری دادهها با کمک نرمافزار آماری، دادهها مورد پردازش و نتایج در سطح توصیف و تحلیل دادهها ارائه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که فهم عامه از علم در سطح متوسط است. البته در بعد شناختی و رفتاری در سطح متوسط و در بعد نگرشی در سطح بالا است. درباره میزان مصرف رسانههای همگانی نیز نتایج نشان داد این میزان در سطح پایینی است. در بین رسانهها بیشترین مصرف مربوط به کتاب، تلویزیون، ماهواره و اینترنت بوده است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نیز نشان میدهد فرضیه اصلی یعنی رابطه بین میزان مصرف رسانهها با فهم عامه از علم تأیید شد، نتایج رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر هم نشان داد سه متغیر میزان مصرف رسانهها، میزان تحصیلات و طبقه اجتماعی به صورت مستقیم و متغیرهای میزان اعتماد به رسانهها، میزان انطباق محتوای رسانهها با نیاز مخاطبان، سن، رشته تحصیلی در دبیرستان، وضعیت فعالیت، جنس، و وضعیت تأهل به صورت غیر مستقیم با فهم عامه از علم رابطه معناداری دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Medialization of Science: A Survey on the Role of Media in Promoting and Publicizing Science
چکیده [English]
This article, aims at examining the level of public understanding of science and studying the level of dependence of people on media in Tehran. To assess the level of public understanding of science, the cognitive, attitudinal and aspects were considered. To assess the level of the dependence of people, three variables were used, namely the amount of media use, the level of media adaptation to the needs of the audience, and the level of trust on media. The study was carried out at a quantitative level using a survey design. The population studied consisted of men and women aged above 15, with 400 used as the sample. it was analyzed using statistical software, and the results were presented in data description and data analysis. The findings demonstrated that overall public understanding of science is medium: this understanding was medium from a cognitive aspect, high from an attitudinal aspect, and medium from a behavioural aspect. With regard to the level of dependence of people on media, the results revealed a medium level of dependence. The three variables considered were as follows: the amount of the use of media was medium; the amount of trust on media was medium; and the amount of adaptation of media to the needs of the users was low. Testing the hypotheses of the study confirmed the main hypothesis, i.e. there is a significant positive relationship between the level of dependence on the media, and understanding science from cognitive, attitudinal and behavioural aspects.
کلیدواژهها [English]
- Medialization of Science
- Public Understanding of Science
- Use of the Media
- The Level of Trust on the Media