نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو
2 استادیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 استادیار جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ،بابل، ایران.
چکیده
یکی از مباحث مهم در مطالعات مربوط به رسانه و کارکردهای آن به ویژه کارکردهای سیاسی رسانهها بحث «قدرت و رابطه آن با رسانه» است. در این مقاله هدف بررسی رابطه بین قدرت(رسانهای یا نمادین) و رسانه ملی در ایران است تاثیری که رسانه بر افکار عمومی و کنترل آن دارد، محقق را به این سمت سوق داد که با بررسی جایگاه رسانه ملی در ساختار سیاسی و حقوقی و بررسی سیاستگذاریهای رسانهای ارتباطی در ایران بعد از انقلاب اسلامی و بررسی عوامل موثر بر سیاستگذاریهای رسانهای ارتباطی؛ ماهیت و جایگاه رسانه و ارتباط آن را با قدرت نمادین برررسی کنیم. برای این منظور از روش توصیفی تحلیلی استفاه شد.
یافتهها حاکی از آن است که در ایران ارتباط به عنوان شکلی از کنش اجتماعی مطرح بوده و از طریق رسانه پدیدار می شود. رسانه دارای قدرت نمادین بوده و توانسته بر فکر و ذهن مخاطب اثرگذار باشد و تغییرات مدنظر دولت را تاحدود زیادی ایجاد کند. رسانهها، ابزار اصلی سازمان دادن مردم هستند و عامل و کارگزار آنهایی هستند که به اعمال قدرت اقتصادی و سیاسی مشغول هستند. خطمشی رسانهای ارتباطی، تأمین آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور و همچنین ارتقا در سطح فرهنگ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم بوده است. رسانه بر افکار عمومی اثرگذار بوده و توانسته در سیاستهای عمده کشور مانند انتخابات سیاسی، اعتماد سیاسی،کنش های اقتصادی و غیره نقش بارزی ایفا نماید.
کلیدواژهها
موضوعات