نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 فارغالتحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف از این پژوهش، روانکاوی ماهیت روانزخم و بازنمایی آن در داستان کوتاه «قورباغهی عظیم توکیو را نجات میدهد» نوشتهی هاروکی موراکامی است. از دیدگاه روانکاوانهی اسلاوی ژیژک، روانزخم از یک سو ناشی از ورود نابهنگام امر واقع به امر نمادین است و از سوی دیگر، در ساختار کنش به تعویق افتاده، معنا مییابد. افراد مختلف واکنشهای مختلفی در برابر روانزخم نشان میدهند؛ عدهای رنج و فقدان ناشی از آن تجربهی تلخ را در فانتزی (خیالپردازی) خود به محیط دیگری منتقل و از یادآوری آن خاطرهی ناخوشایند پرهیز میکنند؛ در این حالت، سوژه با ساخت یک روایت فتیش، تجربهی روانزخم خویش را بازنمایی میکند. «قورباغهی عظیم توکیو را نجات میدهد» یکی از شش داستان کوتاه مجموعهی بعد از زلزله است که به طور غیرمستقیم به حادثهی زلزلهی کوبه در سال 1995 میپردازد. موراکامی در کالبد رئالیسم جادویی که ذاتاً دوگانه است، ماهیت متناقض روانزخم را نشان میدهد و با انتخاب روایت ساختگی برای بازنمایی خاطرهی رویداد آسیبزا این دوگانگی را برجسته میکند. مقالهی حاضر، این داستان کوتاه را که با بهرهگیری از شیوهی رئالیسم جادویی نوشته شده، بهعنوان کاوشی روانکاوانهی ژیژکی در ماهیت روانزخم و بازنمایی آن معرفی میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Trauma Representation in “Super-Frog Saves Tokyo”
نویسندگان [English]
- Seyed Rahim Mosavi nia 1
- Mahsa Dehaghani 2
1 Shahid Chamran University of Ahvaz
2 Ahvaz university
چکیده [English]
This study aims to investigate the nature of trauma and its representation in "Super-frog Saves Tokyo," by Haruki Murakami. Psychoanalytically and in particular through the lens of Slavoj Žižek, the unexpected intrusion of the real into the symbolic order is called trauma, which gains meaning only in retrospect. Different subjects respond differently to their trauma. Some of them avoid their traumatic memories and so expunge traces of trauma by situating, in fantasy, the origin of loss elsewhere. In such cases subjects represent their trauma through narrative fetishism. "Super-frog Saves Tokyo" belongs to After the Quake (2002) collection of short stories, which is an indirect description of the traumatic event of Kobe earthquake. In the selected short story, Murakami makes use of the inherent duality of magical realism in order to depict the nature of trauma and its representation. This article is a case study that explores the paradoxical nature of trauma and its representa
کلیدواژهها [English]
- trauma
- Real Order
- Symbolic Order
- magical realism
- Haruki Murakami