نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدیرگروه مطالعات زنان علامه طباطبایی
2 دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
خانواده ایرانی در عصر حاضر، به موازات تحولات بنیادین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح کلان، دگرگونیهای عمده ساختاری را تجربه میکند. امروزه، به دلیل تغییراتی که دائماً و به طور مستمر به وقوع میپیوندند و نوعی بیثباتی را بر خانواده تحمیل میکنند، نمیتوان شکل واحدی را برای خانواده ایرانی متصور شد و همزمان میتوان ویژگیهای فرهنگ سنتی، مدرن و پسامدرن را میتوان در نهاد خانواده مشاهده کرد. چنین مسئلهای سبب بروز تعارضهای گوناگون در خانواده میشود و در نتیجه خانواده را به اتخاذ استراتژیهای گوناگون برای حل این تضادها و تعارضها وادار میکند.در این پژوهش، با مرور تجربی مفاهیم خانواده، بازاندیشی و فردیت تلاش شد با رویکرد نشانهشناسانه به مطالعه استراتژیهای خانواده ایرانی در سینمای ایران بپردازیم. مطالعه سینما برای درک و دریافت کنشهای بازاندیشانه و استراتژیهای کنشگران مؤثر است؛ چرا که سینما را میتوان یک نظام بازنمایی دانست که سعی در بازتولید واقعیت اجتماعی دارد. در این پژوهش سه فیلم «چهارشنبه سوری»، « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و « سعادت آباد» مورد مطالعه قرار گرفتند. در جمعبندی سه فیلم یاد شده ابتدا به توصیف خانواده ایرانی در آنها پرداخته و در نهایت استراتژی هر یک برای حل و عبور از تعارضهای خانوادگی بیان گردید. در خصوص استراتژی خانوادهها میتوان از استراتژیهای «تعلیق»، «برقراری موازنه میان موقعیتهای ناسازگار» و «اهمیت دادن به فرمها و صورتهای اجتماعی» نام برد. با توجه به تحلیل فیلمها میتوان گفت خانواده مدرن بدون توجه به فردیت سوژهها نمیتواند فهم شود؛ زیرا با سوژههای به شدت فردیت یافته مواجه هستیم که دائماً فردیت در بروز تعارضها و مناقشات خانوادگی نقش دارد و همچنین به مثابه یک استراتژی برای سوژهها فهم میشود. در پایان میتوان نتیجه گرفت امروزه باید تعاریفی از خانواده را مدنظر قرار داد که با فردیت سوژهها در فضای خانوادگی که یک گروه محسوب میشود، سازگار باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Iranian Family Strategies in the Face of the Dialectic of Individual and Family
نویسندگان [English]
- mohammad Taghi Karami 1
- Mojgan Farahani 2
1 Allameh Tabatabaei
2 Allameh Tabatabei
چکیده [English]
Iranian family Experiences Major structural changes, parallel with fundamental political, economic, social and cultural changes at the macro level in the modern era. Today, because of changes that happen constantly and consistently and impose instability, can not be imagined the same form for Iranian family and at the same time can be seen the cultural characteristics of traditional, modern and postmodern in the family. Such problems cause various conflicts in the family and as a result force family to adopt various strategies to resolve conflicts and contradictions. In this research, we tried with the empirical review family, reflection and individuality concepts, to pay Iranian family strategies in Iranian cinema with semiotic approach. Studing cinema is effective to understand reflexive actions and activests strategies, because the film can be regarded as a representation system that is trying to reproduce the social reality. In this study, were studied three films "Charshanbe soori", "Zendegi moshtarak aghay Mahmoudi va banoo " and " Saadat abad ".In Conclusion of the three films, paid to Describe the Iranian family and finally, were expressed any strategies to resolve family conflicts. Regarding strategy of families can nominate the strategy of "suspension", "balance between incompatible positions" and "the importance of the forms”.
کلیدواژهها [English]
- Family
- Reflection
- Individuality
- Social form
- Suspension