نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
مسئله تعلیم (پداگوژی) هر روزه قرابت بیشتری با تعریف مطالعات فرهنگی مییابد. مدرسان باید تعریف تعلیم را گسترده سازند تا بتوانند از مرز محدود آموختن فنون و روشها فراتر روند. (ژیرو،1385) می خواهم در این گفتار «تصور جمعی غالب» که در فضای آموزشی دانشگاههای ما از آموزش نظریهها وجود دارد واکاوی کنم و نشان دهم «آموزش نظریه ها» به ویژه نظریههای فرهنگی چه چیزهایی نیست و چه چیزهایی باید یا میتواند باشد. امروزه محققان «درس پژوهی» نشان داده اند که تدریس و یادگیری هر دانشی به مجموعه وسیعی از عوامل بستگی دارد. آموزش نظریههای فرهنگی را نوعی «تمرین فکری» میدانم. در این تمرین کردن ما انواع تمرینهای انسانی و فکری را تجربه میکنیم. این تمرینها را با توجه به تجربهای که از آموزش و یادگیری «نظریههای مطالعات فرهنگی» دارم در چهار مقوله متمایز طبقه بندی میکنم: «تمرین نظری»، «تمرین اخلاقی»، «تمرین شناختی»، و نهایتا «تمرین عاطفی». این رویکرد به آموزش نظریه فرهنگی ریشه در این واقعیت دارد که نظریه فرهنگی آن گونهای که تاکنون تکوین و توسعه یافته است همواره در کنار هدفهای شناختی و معرفتی، اهداف سیاسی، اخلاقی و زیبایی شناختی ویژهای را دنبال کرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
• Why and How Teaching Cultural Studies
نویسنده [English]
- nematollah Fazeli
Institute of Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]
This paper tries to present an approach for teaching Cultural Theory. Cultural Studies discipline theory has very significant place. All students of cultural studies have to pass the course of Cultural Theory. I have discussed how Cultural Theory is the core of cultural studies and it is needed to convince students to pay serious attention to the course of Cultural Theory. This paper argues that teaching cultural theory is not merely dealing with theories, in fact we practice all the political and social dimensions of cultural studies. In addition, here I used my lived experiences for demonstrating some educational and political barriers to teach Cultural Theory in Iran. This approach for teaching cultural theory is rooted in cultural studies cognitive, political and educational objectives. I showed that learning theory is a kind of ethical and emotional practice and it is also theoretical and cognitive exercise. This is the first Persian text to discuss how to teach cultural theory in cultural studies.
کلیدواژهها [English]
- Cultural Theory
- Cultural Studies
- teaching