نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شمال
2 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره
چکیده
این مطالعه چگونگی القای ترس به مخاطبان را از طریق بازیهای رایانهای مورد بررسی قرار میدهد. هدف نویسندگان در این مقاله کنکاش پیرامون چهار بازی رایانهای مهم در ژانر ترس است که عبارتند از بازیهای فراموشی، ترس 2، فضای مرده و تپه خاموش. با توجه به ماهیت ویژه بازیهای رایانهای (نوعی از رسانههای تعاملی)، از ترکیب دو روش کیفی مشاهده مشارکتی و تحلیل تماتیک برای رسیدن به هدف تحقیق بهره گرفته شده است. این مقاله الگوی القای ترس را براساس تحلیل سه تم اصلی مشخصههای محیطی، دشمن یا هیولا و شخصیت اصلی یا قهرمان از درون این 4 بازی ترسناک استنباط و استخراج کرده است. این الگو مشتمل است بر 13 مقوله ترسآور که در 3 عامل اساسی در ایجاد ترس خلاصه شدهاند که عبارتند از: محدودیت، خشونت و ناشناختگی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Thematic Analysis of Inductive Elements of Fear in Video Games
نویسندگان [English]
- Seyed Mohammad Ali Seyed Hosseini 1
- Mohammad Mehdi Forghani 2
چکیده [English]
This study argues how video games induct fear in players. Authors’ aim is inquiry about four prominent horror video games include “Amnesia: The Dark Descent”, “F.E.A.R 2: Project Origin”, “Dead Space” and “Silent Hill: Homecoming”. Taking into account the essence of digital games (a type of interactive media). In this article two qualitative methods were used to approach research’s aim, namely; “participant observation” and “thematic analysis”. The article extracts and makes inference sense of fear model from the video games based on analysis of three main themes includes “Environmental Characteristics”, “Enemy/Monster” and “Main character/Protagonist”. The model includes 13 frightening categories which were summarized in 3 essential factors namely; “limitation”, “violence” and “unfamiliarity”.
کلیدواژهها [English]
- Fear
- Digital Games
- thematic analysis