نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
بازیهای رایانهای به شکلی نشانهشناختی حامل نشانههاییاند که مبین روابط گفتمانی و ایدئولوژیکی میان سازندگان آن و دیگران است. ندای وظیفه یکی از بازیهای رایانهای است که حامل این نشانگان ایدئولوژیکی است؛ و میتوان با رویکرد پسااستعماری به نقل آن پرداخت. نشانگانی از سلطهی امپریالیسم غرب و آمریکا در برابر جهان سوم و بالاخص خاورمیانه. این پژوهش در سنت نظری مطالعات فرهنگی و با تاکید بر آراء متفکران مطالعات پسااستعماری بالاخص ادوارد سعید و نظریات نشانهشناختی با تاکید بر آراء جانفیسک انجام گرفته است. این دو سنت با رویکردی انتقادی ما را به جایگاه ایدئولوژیک و تاریخی نشانههای بازیها به مثابهی تولیداتی پسااستعماری رهنمون میسازند. روش تحلیل متون در این تحقیق با استفاده از تکنیک پژوهشی نشانهشناسی است. با به کارگیری رویکرد فیسک و رمزگشایی از رمزگان موجود درون بازیها و همچنین با تاکید بر ارتباط میان رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک در بازنمایی خاورمیانه و فرآیند شکلگیری تروریسم، این بازی فراتر از یک سرگرمی به شکل پدیدهای اجتماعی دارای ابعاد گفتمانی/ ایدئولوژیک مطالعه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد وجود مراحل در این بازی، سکانسبندیهای متن، و نماها و استفاده از افکتهای صوتی، نورپردازی، سایهروشنها و ... در بیان روایتی استراتژیک و کنشمحور به طور توأمان از جهان شرق/ خاورمیانه توانسته است این بازی را فراتر از یک سرگرمی، به شکلی گفتمانی و ایدئولوژیک به یک متن با شاخصههای پسااستعماری مبدل کند.
کلیدواژهها