نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری جامعهشناسی هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهراء
2 کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه الزهراء.
چکیده
امروزه ما در محاصرهی شگفت انگیز مصرف کالاها و اشیای مادی قرار گرفتهایم.گرچه تا پیش ازاین مصرف کالاهای مختلف در راستای نیازهای اقتصادی بوده است، اما امروزه افراد ازکالاهای مختلف نه برای رفع نیازهای خود، بلکه از آنها برای برتریجویی بر دیگران و نشان دادن موفقیت و جایگاه اجتماعی خود استفاده میکنند. برای رسیدن به این منظور کالاهایی برای مصرف مناسب هستند که بتوان آنها را در معرض دید دیگران قرار داد واز این طریق تحسین دیگران را برانگیخت. به بیان دیگر مصرف تظاهری کالاهای ارزشمند، وسیلهای است که افراد با استفاده از آنها میتوانند اعتبار خود را در جامعه حفظ کنند و یا منزلت و جایگاه اجتماعی بالاتری را در جامعه به دست بیاورند و از این طریق خود را از دیگران متمایز کنند. بنابراین مصرف تظاهری به سبب پیامدهای گوناگونی که به همراه دارد، که از جمله آنهارا میتوان افزایش رقابتجویی و انفکاک اجتماعی در سطح جامعه را مثال زد، یکی از بحثهای جدی و مطرح در جامعهشناسی مصرف است. در این پژوهش تلاش شده است تا به بررسی میزان مصرف تظاهری و عوامل مؤثر بر آن در میان جمعیت نمونه پرداخته شود. جامعهی آماری این پژوهش را افراد 65-18 سالهی شهر تهران تشکیل میدهند. حجم نمونه در این تحقیق شامل 100 نفر است و نمونهگیری نیز به روش خوشهای با احتمال متناسب با حجم انجام شده است. در این پژوهش به منظور سنجش روابط متغیرهای مطرح شده در چارچوب نظری، از روش پیمایش و برای جمعآوری اطلاعات نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که متغیرهای سرمایهی اقتصادی، منش، ذائقه مصرف و رسانه جمعی عوامل مؤثر بر مصرف تظاهری هستند. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیری نشان میدهد که از میان متغیرهای مستقل در تحقیق تنها متغیرهای سرمایه فرهنگی،جنس و نیازهای مبتنی بر مصرف تظاهری توانستند وارد مدل بشوند و از این متغیرها، سرمایهی فرهنگی بیشترین تأثیر را بر روی مصرف تظاهری دارد.
کلیدواژهها