نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان
2 کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستان
چکیده
نوشتن و درج مطالب روی اسکناسها پدیدهای به نسبت نوین است که تفاسیر مختلفی دربارهی آن شکل گرفته امّا تا کنون مورد بررسی علمی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر، به منظور فهم شرایط، تعاملات و پیامدهای مربوط به اسکناسنویسی با روش نظریهی زمینهای انجام گرفته است. دادههای این مطالعه از طریق تحلیل محتوای اسکناس نوشتهها و مصاحبهی عمیق با اسکناسنویسان گردآوری شده است. با کمک روش نمونهگیری با حداکثر تنوع با 26نفر از مطالعین کلیدی مصاحبه شده است تا اشباع نظری حاصل گردد، نهایتاً دادههای گردآوری شده در قالب198 مفهوم،21 مقوله عمده و نهایتاً یک مقوله هسته کدگذاری و تحلیل شدهاند. نتایج مصاحبه با اسکناسنویسان کرمانشاهی نشان داد که کنشگران در واکنش به «ساخت محدود فرصتهای سیاسی»، «اختلال رابطهای»، «فشارمعیشتی» و «عقده و محرومیت» خویش به پدیدهی اسکناسنویسی روی آوردهاند. در این میان «نبود منع قانونی» به عنوان زمینهی تسهیلگر و «تأثیر رسانههای بیگانه» به عنوان شرایط مداخلهگر عمل میکنند. کنشگران در راهبردهای خویش اسکناسنویسی را به منظور«ارتباط با دیگران»، «جلب توجه»، «ساخت کانال ارتباطی جدید»، و به مثابه «ابزار اعتراضی»،«کنش سیاسی مخفی»، «تخلیهی روانی» و «تفنّن» تجربه کرده و نیز برای «ترویج مذهبی» به کار میگیرند. آنها «رسانهشدگی پول»، «مقاومت پنهان» و «آگاهی بخشی» را پیامدهای مثبت این امر و «آسیب اقتصادی» و «جلوهی نامناسب ملّی» را پیامدهای منفی آن تلقی میکنند. مقوله هسته نیز که دیگر مقولات کلّی را شامل میشود مقولهی «برساخت شبکهی ارتباطی جدید به مثابه جایگزین محدودیتها» است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Bill-Writing:The Meaning Reconstructing of experience of writing/doodling on paper money
نویسندگان [English]
- Omid Ghaderzade 1
- Seyed Vahid Mire beygi 2
چکیده [English]
Writing on bills is a relatively recent phenomenon which is given different interpretations, but it has not been studied scientifically. This investigation is intended to study conceptual reconstruction of actor’s experiences in order to figure out qualitative method. Performing this investigation, 26 interviews is conducted. The results showed that reacting to their “limited structure of political opportunities”, ”problems with relationships”, ”living pressures and stress” and “complex and privation” actors tend to write on bills. In the meantime, “lack of codes” acts as an escalation and “foreign media” acts as interfering situation. Actors consider bill-writing as their strategy in order to “have relationships with others and get attentions / reconstruct social capital” and build a new way to contact with others”. They look at bills as a tool for “objections”, “hidden political actions”, “mental release” and “having fun”. They suppose that the advantages of bill-writing are turning bills into “a kind of media”, “hidden resistance” and enlightening; and the disadvantages at this action are “damaging economy” and “bad display of national culture”. central categories has been revealed, namely “constructing a new web as an alternative method to limitations”.
کلیدواژهها [English]
- bill-writing
- grounded theory
- turning bills into a kind of media
- relational disorder
- Kermanshah