Authors

M.A., Women’s Studies, University of Tehran

Abstract

This research tries to gain some understanding about the behaviors of the addressees in the area of one of the most popular domain of literature, i.e., popular romantic novels.  The theoretical approach of the research is that the addressee is an active individual who has his/her own intention and motivations for inclining towards a romantic work.  In this view, the addressee of popular works can also have his/her understanding of these works with regard to his/her own experiences, information and socio-cultural environment and thus to embark upon an interpret. 
In this view, the addresses of popular novels not only are not expelled but also their reasons for inclination towards these works are studied, because  in this attitude, it is assumed that the addressee  actively and consciously has selected these novels, based on his/her demand. This research has been conducted by using the theory of uses and satisfaction. Learning about the individual features of readers, the addresses' interests in connection with novel and reasons for inclination of readers to the romantic works from their own view points have been among the objectives of this research. 

Highlights

- ارحامی، آسیه (1388) مخاطب­شناسی رمان­های عاشقانه، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

- استوری، جان (1383) داستان­های عامه­پسند، ارغنون (شماره 25: ویژه داستان­های عامه­پسند)، ترجمه حسین پاینده، شماره 25: صص 1–43 .

- انگ، ین (1379) مخاطبان رسانه­ها چگونه معنا خلق می­کنند، در: جامعه و فرهنگ. جلد پنجم، ترجمه هومن پناهنده، 247 - 267

- تادیه، ژان ایو (1377) جامعه­شناسی ادبیات و شاخه­های گوناگون آن، در: درآمدی بر جامعه­شناسی ادبیات، ترجمه جعفر پوینده، تهران: نقش جهان.

- حمیدی، نفیسه (1385)  بدن و زندگی روزمره، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

- دوالت، مارجوری ال (1385) روش رهایی­بخش مطالعات زنان و پژوهش اجتماعی،  ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

- محمودیان،‏‏‏‏ محمد رفیع (1382) نظریه رمان و ویژگی­های رمان فارسی، تهران: فرزان روز.

- مک کوایل، دنیس (1387) مخاطب­شناسی، ترجمه مهدی منتظر قائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها.

میر­فخرایی، تژا (1384) رمان­های عامه­پسند ایرانی، سازگاری زن،  مطالعات فرهنگی و ارتباطات: شماره 4 :199- 121.

- میر­فخرایی، تژا (1384) ادبیات داستانی و گفتمان فرهنگی، در: جامعه و فرهنگ (مجموعه مقالات) جلد چهارم: 277 – 315.

 

Keywords

 
Braket, kim Pettigrew (2000)Facework strategies among romance fiction readers, social science journal . 37(3): 347-360.
Radway,  Janic (1987) Reading popular romanceLondon: verso.