نویسنده
دانشجوی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه سوره،
چکیده
رسانههای نوینی که امروزه فراگیر شدهاند، گرچه بهظاهر رقیبی قدرتمند برای رسانههای قدیمیتر مانند سینما و تلویزیوناند، اما با استفاده درست میتوانند تبدیل به ابزاری هوشمند برای بازخورد گیری دقیق از مخاطب شوند، پدیدهای که با استفاده از آن میتوان سناریوی قسمتهای بعدی یک سریال را نیز بر اساس ذائقه مخاطب به سازندگان آن پیشنهاد داد. در این مقاله با استفاده از تحلیل کلمات بهکاررفته در نظرات حدود 2800 کاربر، که در پایین مطالب مربوط به فصل دوم سریال شهرزاد در صفحه رسمی آن در شبکه اجتماعی اینستاگرام درجشده بودند، تلاش گردید نظر کاربران درباره فصل دوم را بهمنظور اعمال در سناریوی فصل سوم به دست آوریم. بدین منظور کلمات موجود در این نظرات با استفاده از روشهای فنی استخراج و با حذف حروف ربط و اضافه، ارتباط سایر کلمات بانام کاراکترهای این فصل در گرافی ترسیم گردید. این گراف مشخص کرد که واژهی قباد بیش از دیگر شخصیتهای این سریال درکامنتها بهکاررفته و کاربران بیشتر درگیر شخصیت او شدهاند، درصورتیکه واژ فرهاد بسیار کم در نظرات استفادهشده بود. همچنین دیگر شخصیتهای این سریال، آنچنان مخاطب را درگیر خود نکرده بودند. بنابراین با استفاده از این تحلیل، میتوان سناریوی فصل سوم را تا حدودی تعیین کرد، یعنی بازگشت قباد به مرکز توجه که احتمالاً زندگی با شهرزاد است و همچنین دور شدن فرهاد از شهرزاد. تغییراتی که تا حدودی در فصل سوم اتفاق افتاد و درنتیجه باعث بازگشت رونق این سریال در بین مخاطب گردید، اتفاقی که نشاندهنده تعاملی جدید بین رسانههای سنتی و نوین است.
کلیدواژهها