نویسنده
دانشجوی دکتری تئاتر دانشگاه تهران
چکیده
پژوهش حاضر میکوشد با تمرکز بر شاخصها و کارویژههای انحصاری سینما در عصر دیجیتال و رویکردی جامعهشناختی، به گونهشناسی و تحلیل نظامهای ادراک تن در سینما بپردازد. برای انجام این کار، نخست با ارائۀ تعاریف کاربردی از عنصر تن و جایگاه آن در هنر سینما، مسئلۀ اصلی پژوهش در خصوص چیستی مفهوم و معنای تن با تمرکز بر آرای کیت کریگان[1] در سه گونۀ اصلی تن در نظریههای جامعهشناسی -اَبژه، اُبژه و سوژه[2]- صورتبندی شده و سپس، برپایۀ گونههای یادشده و تمرکز بر نظامهای پیشنهادی و ششگانۀ ادراکی ویتکین[3] در گسترۀ هنر(نشانهشناختی، اجتماعی، ادراکی، لمسی، دیدمانی و جسمانی) به گونهشناسی تحلیلیِ این عنصر در سینمای دیجیتال پرداخته میشود. در گام سوم، فرضیۀ اصلی پژوهش مبنی بر دگرگونی ریختهای سهگانۀ ادراک تن-اَبژه، اُبژه و سوژه- به واسطۀ دیجیتالیشدن سینما، با سنجش تطبیقی و تحلیلی مناسبات و تفاوتهای کارکردی و ساختاری این عنصر در سینمای دیجیتال و آنالوگ، مورد سنجش قرار گرفته و نهایتا، فهمی کاربردی از چیستی گفتمان و گونههای ادراک تن در سینمای دیجیتال ارائه میشود. برآیند پژوهش حاضر، امکان تحلیلیِ سه نظام نشانهشناختی، اجتماعی و ادراکی را به اثبات رسانده و نظام ادراک لمسی را، در پایینترین سطح از انطباق و توان برای ادراک تمامیِ گونههای سینمایی قلمداد میکند. همچنین، فرضیههای اصلی پژوهش مبنی بر کارآمدی نظامهای ادراکی ویتکین در تحلیل گونههای اصلی و سهگانۀ تن در سینما-با انگاشت چیرگی گونۀ سوم: تن سوژه، به ترتیب تایید و رد میشود.
[1] Kate Cregan
[2] Abject, Object, Subject.
[3] Robert W. Witkin
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Typology and Analysis of Body Perception Systems in Digital Cinema
نویسنده [English]
- Ali Roein
Phd Student
چکیده [English]
The purpose of this research is Typology and analysis of body perception systems in the cinema with focusing on the unique features and characteristics of Cinema in the Digital Age by sociological approach. To achieve this goal in the first step, provides the functional definitions of the body element and its place in the Cinema as an Art to formulate the main research issue about concerning the concept and meaning of the Body, focusing on the views of Keith Craigan[1] on the three main forms of the body-Abject, Object, Subject- in sociology theories. Then, on the basis of the above-mentioned species, and focusing on the proposed systems and the six-dimensional cognitive of Whitkin[2] In the field of art (semiotic, social, perceptual, tactile, visual and physical), implemented the process of analytical typology of this element in the Digital Age of the Cinema. In the third step, the main hypothesis of the research _transformation of three-dimensional forms of perception of body- Abject, Object, Subject - measured by comparing and analyzing the relationships and functional and structural differences of this element in the Digital Cinema and Analog Cinema. At the end, an applied understanding of the meaning of discourse and types of body-perception in Digital Cinema is presented. The results of this research prove the possibility of analyzing three semiotic, social and perceptual systems and considers the system of touch perception at the lowest level of adaptation and ability to perceive all kinds of the Cinema. Also, the main hypotheses of the research on the efficacy Weitkin's Perceptual Systems in the analysis of main and three-body types in the cinema, assuming the domination of the third species: the body of the subject is confirmed and rejected respectively.
[1] Kate Cregan
[2] Robert W. Witkin
کلیدواژهها [English]
- Body Discourse
- Body Perception
- Sociology of Art
- Cinema
- Media
- Object
- Subject
- اباذری، یوسف و حمیدی، نفیسه(1387)، «جامعهشناسی بدن و پارهای مناقشات»، در پژوهش زنان، دوره6، شماره4، زمستان، صص 160-127.
- انگلیس، دیوید و هاگسون، جان(1395)، جامعهشناسی هنر: شیوههای دیدن، تهران: نی.
- آزادارمکی، تقی و چاوشیان، حسن(1381)، «بدن به مثابه رسانه هویت»، در جامعهشناسی ایران، دوره چهارم، شماره4، صص75-57.
- امامی، اکرم(1387)، «آنالوگ به دیجیتال» در مجله رادیو، سال هفتم، شماره 42، صص 12-1.
- بروتون، داوید لو(1396)، جامعهشناسی بدن، ترجمه ناصر فکوهی، چاپ سوم، تهران: ثالث.
- جواهری، فاطمه(1387)، «بدن و دلالتهای فرهنگی-اجتماعی آن» در نامه پژوهش فرهنگی، دوره9، شماره1، بهار، صص 88-37.
- جونز، امیلیا(1395)، «بدن» در مفاهیم بنیادی تاریخ هنر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: مینوی خرد.
- ذکایی، محمدسعید(1386)، «جوانان، بدن و فرهنگ تناسب» در تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره1، پاییز، صص 141-117.
- سعیدی، علیاصغر(1386)، «بدن و مصرف فرهنگی» در مهندسی فرهنگی، دی و بهمن، صص 38-29.
- غراب، ناصرالدین(1387)، «بدن و دین»، در نامه پژوهش فرهنگی، دوره6، شماره2، تابستان، صص 170-145.
- کریگان، کیت(1395)، جامعهشناسی بدن، ترجمه محسن ناصریراد، تهران: نقش و نگار.
- قهرمانی، محمدباقر(1381) «سینمای دیجیتالی» در فصلنامه هنر، شماره 52، صص 176-183.
- نقاشیان، بیتا(1391)، «اصول متافیزیک روح و برآمدن هستیشناسی بدن؛ بنیادهای فلیفی عطف به بدن نزد مرلوپونتی»، در فصلنامه تاریخ پزشکی، سال چهارم، شماره یازدهم، تابستان، صص96-73.
- نیچه، فردریش(1387)، چنین گفت زرتشت، ترجمه داریوش آشوری، چاپ بیست و هشتم، تهران: آگه.
- توحیدلو، یگانه و شعیری، حمیدرضا(1396)، «مطالعه پروتزسازی گفتمانی: چرا دروغ روایی پروتز است؟» در پژوهش ادبیات معاصر جهان، دوره22، شماره1، بهار و تابستان، صص 286-269.
- رضایی و دیگران(1396)، «بررسی و تحلیل کارکرد پادگفتمانی نامههای نیمایوشیج» در دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی، سال25، شماره83، بهار و تابستان، صص 133-154.
- شعیری، حمیدرضا و ترابی، بیتا(1391)، «بررسی شرایط تولید و دریافت معنا در ارتباط گفتمانی» در دوفصلنامه علمی-پژوهشی زبان پژوهشی دانشگاه الزهرا، سال سوم، شماره6، بهار و تابستان، صص 23-49.
- _______________(1388)، «از نشانهشناسی ساختگرا تا نشانه-معناشناسی گفتمانی» در فصلنامه تخصصی نقد ادبی، سری2، شماره8، زمستان، صص 33-51.
- _______________(1394)، «مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانی: قلمروهای گفتمان و کارکردهای نشانه-معناشناختی آن» در مجله جامعهشناسی ایران، دوره شانزدهم، شماره 1، بهار، صص 110-128.
- _______________(1394)، «نشانه-معناشناسی حایلهای گفتمانی»، در پایگاه اینترنتی فرهنگ امروز(www.farhangemrooz.com)، بازدید در تاریخ 19/2/1397.
- مهم کار خیراندیش، پریسا(1389)، «نشانهشناسی سینما نو» در پژوهش ادبیات معاصر جهان، شماره60، زمستان، صص 113-126.
- هینیک، ناتالی، 1387. جامعهشناسی هنر. ترجمۀ عبدالحسین نیکگهر، چاپ دوم، تهران: انتشارات آگاه.
- Descartes, R. (1938). Discourse on the Method. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.
- http://web.mit.edu/6.933/www/Fall2001/Shannon1.pdf
- http://worrydream.com/refs/Shannon%20 %20A%20Mathematical%20Theory%20of%20Communication.pdf
- https://searchcio.techtarget.com/definition/Information-Age
- Shannon, C. E. (2001). A mathematical theory of communication. ACM SIGMOBILE mobile computing and communications review, 5(1), 3-55.
- Witkin, R. W. (2005). A ‘new’paradigm for a sociology of aesthetics. na.