Author

Payamnoor

Abstract

 This paper aims to study the issue and the representation of childhood in Iranian primary school textbooks. Are children small adults that differ from adults only in terms of physique? How is the official view to concept of childhood in which educational methods are reflected? How is the "childhood" status in textbooks that is expresser of philosophy, goals and also idealistic humanization in educational system? Whether the children will be expunged from their childhood or this period will be lengthened to posture this childhood world? As the textbooks especially in Iranian educational system are the only unrivalled instructional sources, the author is about to search for the response of questions by content analysis?The target population includes all 20 textbooks of the first period (3 years) which have been taught in Iranian primary schools during 2014/2015. As sampling cannot achieve the desired results, all textbooks in this period, must have been analyzed and the sample in this study will be the population. So the sample size will be the same population in this study. The general argument in this article will be the matter in which children will be driven for their only childhood to adulthood by religion and politics. In all, the results of this study show these school textbooks rush the children from childhood into adulthood.

Keywords

جنکس، کریس (1388)‌ دوران کودکی،‌ ترجمه سارا ایمانیان، تهران: نشر اختران.
اعزازی، شهلا (1376) جامعه‌شناسی خانواده،‌ تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
وندر زندن، جیمز ویلفرد (1385) روانشناسی رشد، ترجمه حمزه گنجی، تهران: نشر ساوالان.
آلیسون جیمز، کریس جنکس و آلن پروت (1385) جامعه‌شناسی دوران کودکی (نظریه‌پردازی درباره‌ی دوران کودکی)،ترجمه علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیم آبادی، تهران: نشر ثالث.
شارع‌پور، ‌محمود (1383) جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، تهران: ‌سمت.
وینسنت، اندرو (1378) ایدئولوژی‌های مدرن سیاسی، ترجمه مرتضی ثاقب فر، تهران: ققنوس.
بهنام، جمشید (1383) تحولات خانواده (پویایی خانواده در حوزه‌های فرهنگی گوناگون)، ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران: نشر ماهی.
پالمر، جوی آ، (2007) پنجاه اندیشمند علوم تربیتی (از پیاژه تا عصر حاضر)، ترجمه جمعی از مترجمان،‌ تهران: سمت.
برک، ‌لورا (1390) روان‌شناسی رشد (از لقاح تا کودکی)، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: ارسباران.
خلخالی، مرتضی (1380) «نظام آموزشی و نارسایی‌های برنامه‌ریزی»، گفتگو با نشریه سیاست روز (25/7/80).
متیوز، گرت (1391) «فلسفه دوران کودکی»، ترجمه داود قرجالود، کتاب ماه فلسفه، شماره 63، آذر.
موسوی بجنوردی، سید محمد (1382) «بررسی مفهوم و معیار کودکی در تفکر اسلامی و قوانین ایران برای بهره‌برداری از حقوق مربوطه»،‌ پژوهشنامه متین، زمستان 1382، شماره 21، ص 27.
نوذری، محمود (1390) «آموزش دین در دوره کودکی؛ ارزیابی انتقادی رویکرد روانشناختی»، نشریه تربیت اسلامی، پاییز و زمستان 1390، ص 174.
قایمی، علی (1373) «اقامه نماز در دوران کودکی و نوجوانی»،‌ نشریه پیوند،‌ بهمن 1373، ص 296.
شاه‌آبادی، حمیدرضا (1381) «کودکی مفهومی جدید است»،‌ کتاب ماه کودک و نوجوان، بهمن 1381، صص 34-26.
رضایی، محمد و غلامرضا کاشی، محمدجواد (1384) «چالش‌های بازتولید هژمونی دولت از طریق گفتمان مدرسه»، مجله جامعه‌شناسی ایران، شماره 4، 1384.
حاجی ده آبادی، محمد علی (1380) «بررسی و نقد اجمالی منابع موجود در زمینه آسیب‌شناسی تربیت دینی»، پژوهش‌های تربیت اسلامی،‌ شماره 6 تابستان 1380، صص 359-332.
موسوی رکنی، علی اصغر،‌ خلیلی افراتختی،‌ معصومه و ابراهیمی، جواد (1391) «بررسی ابعاد الزام فرزندان نابالغ به تکالیف دینی»، مجله علمی پژوهشی پژوهش‌های فقهی،‌ پاییز و زمستان 1391، صص 189-162.
‌سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390) دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، (سند مشهد مقدس)، آذر ماه.
مهریزی، مهدی (1372) «بلوغ دختران»، نشریه فقه و اصول، بهمن، نشانه تعبدی، فصلنامه الهیات و حقوق، ‌بهار 1387، صص 296-229.
اسماعیل آبادی،‌ علی رضا و یزدی مقدم، حمیده (1387) «نگاه فقه تطبیقی به سن بلوغ؛ اماره تعبدی یا نشانه‌ی طبیعی»، فصلنامه الهیات و حقوق،‌ بهار.
صالحی عمران، ‌ابراهیم و شکیباییان، ‌طناز (1386) «بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب‌های درسی دوره آموزش ابتدایی»، فصلنامه مطالعات ملی،‌ بهار 1386، صص 84-63.
فیاض، ایراندخت (1387) «بررسی فراتحلیلی محتوای کتاب‌های درسی در رابطه با ارزش‌های اسلامی - ایرانی»، فصلنامه راهبرد فرهنگ، بهار 1387، صص 40-11.
فروتن، یعقوب (1390) «استراتژی جامعه‌پذیری دینی در ایران»،‌ فصلنامه مطالعات ملی، بهار 1392، صص 96-73.
شعبانی، زهرا (1384) «بررسی تطبیقی برنامه‌های درسی دینی و اخلاقی دوره ابتدایی در ایران و چند کشور جهان»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز 1384، صص 166-119.
روزنتال، فرانتس (1379) «کودک در اسلام»، ترجمه افسانه منفرد،‌ مجله مقالات و بررسی‌ها، دانشگاه تهران، تابستان 1379، صص 235-207.