Document Type : Original Article

Authors

1 Allameh Tabatabaei

2 Allameh Tabatabei

Abstract

Iranian family Experiences Major structural changes, parallel with fundamental political, economic, social and cultural changes at the macro level in the modern era. Today, because of changes that happen constantly and consistently and impose instability, can not be imagined the same form for Iranian family and at the same time can be seen the cultural characteristics of traditional, modern and postmodern in the family. Such problems cause various conflicts in the family and as a result force family to adopt various strategies to resolve conflicts and contradictions. In this research, we tried with the empirical review family, reflection and individuality concepts, to pay Iranian family strategies in Iranian cinema with semiotic approach. Studing cinema is effective to understand reflexive actions and activests strategies, because the film can be regarded as a representation system that is trying to reproduce the social reality. In this study, were studied three films "Charshanbe soori", "Zendegi moshtarak aghay Mahmoudi va banoo " and " Saadat abad ".In Conclusion of the three films, paid to Describe the Iranian family and finally, were expressed any strategies to resolve family conflicts. Regarding strategy of families can nominate the strategy of "suspension", "balance between incompatible positions" and "the importance of the forms”.

Keywords

 

-آزاد ارمکی، تقی (1393) خانواده ایرانی، تهران: نشر علم.
-اثنی عشری، صفی (1394) « خوانش فیلم سعادت آباد براساس تئوری تمایز بوردیو» بازیابی از سایت: پیرسوک http://pirsook.com.
-احمدی بابک (1391) از نشانه‌های تصویری تا متن؛ به سوی نشانه‌شناسی ارتباط دیداری، چاپ یازدهم، تهران: نشر مرکز.
-استم، رابرت (1383)مقدمه‌ای بر نظریه فیلم، ترجمه گروه مترجمان، تهران: سوره مهر.
-بهنام، جمشید (1383) تحولات خانواده؛ پویایی خانواده در حوزه‌های فرهنگی گوناگون، ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران: نشر ماهی.
-بیلینگتون و دیگران (1380) جامعه و فرهنگ، ترجمه زیبا عزب دفتری، تهران: نشر قطره.
-خالق پناه، کمال (1387) « نشانه‌شناسی و تحلیل فیلم لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهارم، شماره 12. پاییز. صفحه 182-163.
-روشه، گی (1376) سازمان اجتماعی، ترجمه هما زنجانی زاد، تهران: نشر نی.
-زمانیان، علی (1387) تغییرات بنیادین نهاد خانواده در چند دهه اخیر در ایران، تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی.
-زیمل، گئورک (1393) درباره فردیت و فرم‌های اجتماعی، ترجمه شهناز مسّمی پرست، تهران: نشر ثالث.
-ضیمران، محمد (1382) درآمدی بر نشانه‌شناسی هنر، تهران: نشرقصه.
-سجودی، فروزان (1387)نشانه‌شناسی کاربردی، تهران: نشر علم.
-فاضلی، نعمت الله (1391) خانواده و زندگی شهری؛ تحول خانواده‌ها در بستر تجدد، شهرنشینی و رسانه‌ای شدن، تهران: نشر تیسا.
-فیسک، جان(1380) «فرهنگ تلویزیون»، ترجمه مژگان برومند،ارغنون، شماره19. صفحه 142-125.
کالر، جاناتان (1379) فردینان دوسوسور، ترجمه: کورش صفوی، تهران: انتشارات هرمس.
-لوته، یاکوب (1388) مقدمه‌ای بر روایت ادبیات و سینما، ترجمه امید نیک فرجام، تهران: مینوی خرد.
-گیدنز، آنتونی (1377) پیامدهای مدرنیت، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
 
-Berger, P.L. (1977) Facing up to Modernity Excursion in Society, Politics and Religous. Newyork: Basic Books.