Document Type : Original Article

Authors

Abstract

 This article studies critical media literacy of female cyber-activist in Iran and their purposefulness​.The main goal of this article is to be made aware of critical media literacy level in both consumption part and production part. Media literacy enables woman that control and manage what offered to her ahead of media offering and also media enables them to use the Internet to take advantage of internet to make their voice heard. In order to be made of aware of critical media literacy the survey method is used. Online questionnaire were available for cyber-activist women in social media and electronic questionnaires were sent to them. In order to have a random sampling the days of week were selected randomly and 429 approved questionnaires were analyzed by SPSS. After analyzing it was indicated that there is a significant difference between different age groups and the critical media literacy in the consumption part. But in production part, there is no significant difference. There is a significant difference between different groups with experience of using internet and critical media literacy in both consumption and production parts. Also, after hypothesis testing it was revealed that the critical media literacy in the consumption and the production correlates with purposefulness of activities (cyber-activities).

Keywords

 

-  احمدی،‌ محمد (1389) « مطالعه سواد دیجیتالی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران و ارایه چهارچوبی برای ارتقا سواد دیجیتال»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی.
-    باکینگهام،‌دیوید (1389) آموزش رسانه‌ای ( یادگیری، سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر)، ترجمه حسین سرفراز، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
-         بیکر، ترزال (1377) نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: روش
-  پاتر، جیمز(1391) بازشناسی رسانه‌های جمعی با رویکرد سواد رسانه‌ای، ترجمه یزدیان و دیگران، قم: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش‌های اسلامی.
-  حاجی حیدری، حامد و یزدیان، حمید (1390) « سنجش و کاربست الگوی پنج سطحی سواد رسانه‌ای انتقادی: مطالعه موردی دانشجویان دانشکده صدا و سیمای ج.ا.ا.» مجله جهانی رسانه- نسخه فارسی، دوره 6، شماره 2، شماره پیاپی 12: 30- 57.
-  خانیکی، هادی و بصیریان جهرمی، حسین (1392)«کنشگری و قدرت در شبکه‌های اجتماعی مجازی: مطالعه کارکردهای فیس‌بوک در فضای واقعی»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره61: 80-45
-    دواس، دی.ای (1376) پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
-    دوالت، مارجوری ال (1385) روش رهایی بخش: مطالعات زنان پژوهش اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: دانشگاه تهران.
-    راوردراد، اعظم (1382) « مشارکت زنان در رادیو و تلویزیون»، فصلنامه پژوهش زنان، دوره اول، شماره 5: 196-167.
-    کورتز، نورمن (1384) مقدمه‌ای بر آمار در علوم اجتماعی، ترجمه حبیب‌ الله تیموری، تهران: نشر نی.
-    ساروخانی، باقر (1385) روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
-    سیلوربلات، آرت و دیگران (1391) رویکردهایی به سواد رسانه‌ای، ترجمه امیر یزدیان، قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما.
-    کاظمی‌پور،‌ شهلا (1380)«خواست و مصلحت مخاطبان و چگونگی برقرار کردن ارتباط منطقی بین آن‌ها»، پژوهش و سنجش، شماره 26: 96-83
-    مک لافین، جانیس (1387)زنان و نظریه اجتماعی و سیاسی مناظرات و گفتگوهای جاری، ترجمه حمیرا مشیرزاده، تهران: شیرازه.
-    نصیری،‌ بهاره (1389) «نقش سواد در نظام آموزش»، پایان‌نامه دکترا رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات.
-  ون‌زونن، لیزبت (1383) « رویکردهای فمینیستی به رسانه‌ها»، ترجمه محمدضا حسن‌زاده و حسن رئیس‌زاده، فصلنامه رسانه، سال پانزدهم، شماره1: 196-155.
-          Alvermann, D. E.,& Hagood, M. (2000). "Critical Media Literacy: Research, Theory, and Practice in “New Times”" .The Journal of Educational Research, (93)3,193-205.
-          Ashley, S. A., Maksel, A.,& Craft, S. (2013)."Developing a News Media Literacy Scale".Journalism & Mass Communication Educator,(68)1,7-21.
-          Berry, D .(2008). Journalism, Ethics and Society. Ashgate Publishing, Ltd.
-          Bowman, S., &Willis, C. (2003).We Media: How Audiences Are Shaping the Future of News and Information. Reston, VA: Media Center, American Press Institute.
-          Chamberlain, K. (2010). "Redefining Cyberactivism: The Future of online Project".The Review of Communication,(4)3–4,139–146.
-          Craft, S., Maksl, A.,& Ashley, S. (2013). "Measuring News Media Literacy How Knowledge and Motivation Combine to Create News-Literate Teens" .Retrieved Fromhttp://Scholarworks.Boisestate.Edu/cgi/Viewcontent.Cgi?Article=1062 context=Communication_Facpubs accessed 20July 2013.
-          European Commission (n.d.)."Media Literacy’, Audiovisual and Media Policies".Retrieved Fromhttp://ec.Europa.eu/Culture/Media/Media-Literacy, Accessed 15July 2013.
-          Frechette, J., D. (2005). "Critical Thinking for the Cyberage".Yearbook of the National Society for the Study of Education,(104)1, 100–118.
-          H Anson, J. (2010)."MEDIA LITERACY". Retrieved from http://Centralspace.ucmo.Edu/xmlui/Bitstream/Handle/10768/23/JHenson LibraryScience.pdf?Sequence=1 Accessed 20July 2013.
-          Hobbs, R. (2011). "The State of Media Literacy: A Response to Potter".Journal of Broadcasting & Electronic Media, (55)3, 419-430.
-          Johnson, N. (2013). "Empowerment of  Rural Women Through Media  Literacy Education" .Retrieved. fromhttp://www.Srjis.com/Srjis_New/Images/Articles/47%20Dr.%20John.pdf
-          Kavada, A.(2010).Activism Transforms Digital: The Social Movement Perspective. Mary, J. "Digital Activism Decoded: the new Mechanics of Change". Pp101-118. New York: International Debate Education Association. Retrieved fromhttp://www.cl.cam.ac.uk/~sjm217/Papers/Digiact10all.pdf
-          Kellner, D., & Share, J. (2005). "Toward Critical Media Literacy: Core Concepts, Debates, Organizations, and Policy". Studies in the Cultural Politics of Education,(26)3,369_386.
-          Mitra,A. (2008). "Using Blogs to Create Cybernetic Space: Examples from People of Indian Origin".Convergence,14(4),457- 473.
-          Morris, D.,& Langman, L.(2002). "Networks of Dissent: A Typology of Social Movements in a Global Age". Retrieved fromis.njit.edu/vci/iwci1/Morris-Networks-Dissent.doc
-          Ng, M. (2012). "Contemporary Female Activism: Female Activists and Social Movements in the Cyber-Era". Retrieved from http://legalstudies.berkeley.edu/files/2012/05/Ng_Melody_Honors-Thesis.pdf
-          Okello-Orlale, R. (2011). "Media and Information Literacy and Women, the Case of Sub-Saharan Africa".Retrieved fromhttp://www.Genderlinks.org.za/Attachment.php?aa_id=13303
-          Papacharissi, Z.(2000). "The Virtual Sphere: The Internet as a Public Sphere". New Media & Society, 4(1), 9–27.
-          Rich, M. (2004). "Health Literacy via Media Literacy: Video Intervention/ Prevention Assessment". American Behavioral Scientist,48(2), 165-188.
-          Sayers, T. (1998). "Cyberfeminism in Canada: Women, Women's Organizations, The Women's Movement and Internet Technology". A thesis submitted to the Department of Sociology in Conformity with the Requirements for the Degree of Master of Arts.
-          Schultz, D.,& Jungherr, A. (2010). "Applications: Picking the Right One in a Transient World". Mary, J. Digital activism Decoded: the new mechanics of change.Pp33-46. New York: International Debate Education Association .Retrieved from http://www.cl.cam.ac.uk/~sjm217/papers/digiact10all.pdf
-          Thoman, E., & Jolls, T.( 2004). "Media Literacy – A National Priority for a Changing World". American Behavioral Scientist, (48)1,18 – 29.
-          Thurlow, A. (1992). "Women, Media and Development: Alternative Media Programmes by and for Women: a Case Study in Jamaica". Master of Art in International Development Studies Saint Mary's University, Halifax, Nova Scoita.
-          Tisdell, E. (2008). "Critical media literacy and Transformative learning: Drawing on pop Culture and Entertainment Media in Teaching for Diversity in Adult Higher Education". Journal of Transformative Education,(6)1, 48-67.
-          Van Zoonen, L. (2002). "Gendering the Internet: Claims, Controversies and Cultures".European Journal of Communication,(17)1, 5-23.
-          Voithofer, R.,& Winterwood, F. (2010). "Articulating and Contextualizing Multiple Literacies in an Urban Setting". Urban Education,(45)5,687.