مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران. (نویسنده مسئول).

3 استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

چکیده

چکیده
این مقاله به تدوین مدل مضمونی عوامل و مولفه های ارتباطی و راهبردی رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو شرکت ایساکو می پردازد. رویکرد تحقیق کیفی و راهبرد اصلی آن مصاحبه اکتشافی با خبرگان است که داده ها از طریق مصاحبه عمیق با 17 نفر از خبرگان به روش نمونه گیری هدفمند وگلوله برفی، بدست آمد. برای تحلیل داده ها از الگوی تحلیل مضمون اترید- استرلینگ استفاده شد و بر اساس فرآیند مصاحبه و سه نوبت کدگذاری، مدل نهایی تحقیق ارائه گردید. یافته‌ها حاکی از آن است که عوامل تبلیغات، عوامل راهبردی، عوامل زنجیره توزیع، عوامل سرمایه اجتماعی شرکت، عوامل قطعات و خدمات، مولفه های ارتباطی و راهبردی محسوب می شوند. در نهایت مؤلفه های عوامل راهبردی و ارتباطی موثر در شکل‌گیری رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو ایساکو در تعداد 145 مضمون پایه، 26 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی و دسته بندی شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

 
ابراهیمی صدرآبادی، مهناز؛ سیداصفهانی، میرمهدی ؛ اکبرپورشیرازی، محسن(1397). ارایه مدلی جهت شناسایی عوامل موثر بر رضایت مشتری از خدمات پس از فروش، علمی اندیشه آماد، مقاله 5، دوره 17، شماره 64، بهار 1397، صفحه 73-86.
حسینی، سیدصمد؛ قلی زاده، محمدرضا؛ قلی زاده، مرتضی؛ فاریابی، محمد(1399). تاثیر کیفیت خدمات و قیمت منصفانه بر رضایت مشتری با نقش میانجی تصویر شرکت (بررسی و مقایسه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در عرضه بین المللی)، مجله: مدیریت کسب و کارهای بین المللی » پاییز 1399 - شماره 11 علمی-پژوهشی (‎135 - 150 )
سهرابی، امیرسهیل و محمدبیک زاده، نیلوفر،(1396). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش در لوازم خانگی وارداتی،دومین همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه،تهران.
عبدالوند، محمد علی, نعیمی مجد, آرزو, محمدزاده, علی. (1397). تاثیر نگرش مشتریان در مورد هتل‌های سبز بر تمایل آنها به پرداخت و نیت مراجعه مجدد. مدیریت بازاریابی, 13(39), 1-18.
مدنی، سانی (1395). بررسی تاثیر نگرش مشتریان نسبت به پیامهای ویروسی بر رفتار مصرفی آنها با در نظر گرفتن نقش میانجی تصویرفروشگاه در ذهن مشتری در فروشگاههای شهروند در تهران و حومه،کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت، تهران.

Ebrahimi Sadrabadi, Mahnaz; Seyed Asfahani, Mirmehdi; Akbarpourshirazi, Mohsen (2017). Presenting a model to identify factors affecting customer satisfaction with after-sales services, Andisheh Amad Scientific, Article 5, Volume 17, Number 64, Spring 2017, Pages 86-73. (in Persian)
 
Hosseini, Seyyed Samad; Qolizadeh, Mohammad Reza; Qolizadeh, Morteza; Faryabi, Mohammad (2019). The effect of service quality and fair price on customer satisfaction with the mediating role of company image (examining and comparing the activities of mobile phone operators in international supply), Journal: International Business Management » Fall 2019 - Scientific-Research Number 11 (135-150)  (in Persian)
 
Sohrabi, Amirsohail and Mohammad Beikzadeh, Nilofar, (2016). Identification and ranking of factors affecting customer satisfaction with after-sales services in imported home appliances, the second international conference on integration of management and economy in development, Tehran. (in Persian)
 
Abdulvand, Mohammad Ali, Naimi Majd, Arzoo, Mohammadzadeh, Ali. (2017). The effect of customers' attitudes about green hotels on their willingness to pay and intention to visit again. Marketing Management, 13(39), 1-18. (in Persian)
 
Madani, Sunny (2015). Investigating the effect of customers' attitude towards viral messages on their consumption behavior, taking into account the mediating role of the store's image in the customer's mind in Shahrvand stores in Tehran and suburbs, International Conference of Management Elites, Tehran. (in Persian)
 
- Akila, R., Pamavathy, N., Balaji, S. and Senthilkumar, A.B. (2015) ‘Brand preference and purchase behaviour of B-segment passenger cars in Vellore City’, International Journal of Applied Business and Economic Research (IJABER), Vol. 13, No. 1, pp.1–17.
- Aslam, W., & Farhat, K. (2020). Impact of after-sales service on consumer behavioural intentions. International Journal of Business and Systems Research14(1), 44-55.
Balinado, J. R., Prasetyo, Y. T., Young, M. N., Persada, S. F., Miraja, B. A., & Perwira Redi, A. A. N. (2021). The Effect of Service Quality on Customer Satisfaction in an Automotive After-Sales Service. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(2), 116-127. https://doi.org/10.3390/joitmc7020116
Bekele, H. (2020). The effect of product quality on customer satisfaction: The case of Walia Beer product (Doctoral dissertation, St. Mary’s University).
Bergel, M., Frank, P., & Brock, C. (2019). The role of customer engagement facets on the formation of attitude, loyalty and price perception. Journal of Services Marketing.
Budi Rustandi Kartawinata,Dyah Maharani,STIA Maulana Yusuf Banten,Mahir Pradana,Jalan
Chaichinarat, P., Ratanaolarn, T., Kiddee, K., & Pimdee, P. (2018). Thailand’s automotive service quality customer satisfaction: A SERVQUAL model CFA of Suzuki Motor. Asia-Pacific Social Science Review, 18(2), 99-113.
Chen, C.-C., & Chang, Y.-C. (2018). What drives purchase intention on Airbnb? Perspectives of consumer reviews, information quality, and media richness. Telematics and Informatics, 35(5), 1512–1523. doi:10.1016/j.tele.2018.03.019
Choe, J. Y., & Kim, S. (2018). Effects of tourists’ local food consumption value on attitude, food destination image, and behavioral intention. International Journal of Hospitality Management, 71, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2017.11.007
Chou, S. F., Horng, J. S., Liu, C. H. S., & Lin, J. Y. (2020). Identifying the critical factors of customer behavior: An integration perspective of marketing strategy and components of attitudes. Journal of Retailing and Consumer Services55, 102113.
Durugbo, C. M. (2020). After-sales services and aftermarket support: a systematic review, theory and future research directions. International Journal of Production Research58(6), 1857-1892.
Erkoc, M., Wang, H. and Ahmed, A. (2018) Optimal Capacity Investment, and Pricing Across International Markets Under Exchange Rate Uncertainty and Duopoly Competition, 29 March, SSRN [online] https://ssrn.com/abstract=3152729; http://dx.doi.org/10.2139/ ssrn.3152729.
Fernandes, A., Brandao, M.M., Lopes, E.L. and Quevedo-Silva, F. (2019), "Satisfaction and attitudinal responses: indirect effects of involvement and reputation", RAUSP Management Journal, Vol. 55 No. 1, pp. 70-85.
Filieri, R., Hofacker, C. F., & Alguezaui, S. (2018). What makes information in online consumer reviews diagnostic over time? The role of review relevancy, factuality, currency, source credibility and ranking score. Computers in Human Behavior, 80, 122–131. doi:10.1016/j.chb.2017.10.039
Hau, L., Tram Anh, P., Thuy, P., 2016. The effects of interaction behaviors of service frontliners on customer participation in the value co-creation: a study of health care service. Service Business 11 (2), 253–277.
Ho, J. M., Sia, J. K. M., Lee, S., & Yap, C. S. (2022). What are Convention Attendees Looking for? An Examination of the Impact of Perceived Value and Value Co-creation on Attitude Formation. Event Management.
Kim, S. J., Maslowska, E., & Malthouse, E. C. (2018). Understanding the effects of different review features on purchase probability. International Journal of Advertising, 37(1), 29–53. doi:10.1080/02650487.2017.1340928
Lee, I. (2018). Usefulness, funniness, and coolness votes of viewers An analysis of social shoppers’ online reviews. Industrial Management & Data Systems, 118(4), 700–713. doi:10.1108/IMDS-04-2017-0151
Lu, J., & Bai, H. (2021). Information Usefulness and Attitude Formation a Double-Dependent Variable Model (DDV) to Examine the Impacts of Online Reviews on Consumers. Journal of Organizational and End User Computing (JOEUC)33(6), 1-22.
Noranee, S., Aziz, R. A., Anuar, M. Z. H., Som, R. M., & Shahruddin, S. (2021). The Influence of After-Sales Service Quality and Product Quality on Customer Satisfaction. Global Business & Management Research13(4).
Peng, N., Chen, A., & Hung, K.-P. (2019). Dining at luxury restaurants when traveling abroad: Incorporating destination attitude into a luxury consumption value model. Journal of Travel & Tourism Marketing, 1–15. https://doi.org/10.1080/10548408.2019.1568352
Sari, D. P. (2020). Analysis of the effect of product quality and service quality on customer satisfaction. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 5(1).
Shamami, R. B., & Kheiry, B. (2019). The effect of marketing mix and after sales service toward brand equity. Journal of Economics, Business, and Accountancy Ventura, 22 (1), 123-136.
Shokouhyar, S., Shokoohyar, S., & Safari, S. (2020). Research on the influence of after-sales service quality factors on customer satisfaction. Journal of Retailing and Consumer Services56, 102139.
Tee, D.K., Preko, A & Tee, E. (2018). Understanding The Relationships between Service Quality, Customer Satisfaction and Loyalty: An Investigation of Ghana’s Retail Banking Sector. British Journal of Marketing Studies 6(2), 1-19.
Teng, C.-C., Lu, A. C. C., & Huang, T.-T. (2018). Drivers of consumers’ behavioral intention toward green hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(2), 1134–1151. doi:10.1108/IJCHM-04-2017-0203
Wajeeha Aslam & Kashif Farhat, (2020). "Impact of after-sales service on consumer behavioural intentions," International Journal of Business and Systems Research, Inderscience Enterprises Ltd, vol. 14(1), pages 44-55.
Wu, H.-C., Cheng, C.-C., Ai, C.-H., 2018. An empirical analysis of green switching intentions in the airline industry. J. Environ. Plann. Manag. 61 (8), 1438–1468.
Yadav, S. K., & Joseph, D. (2017). After-sales service quality satisfaction in Indian automobile industry. International Journal of Business Information Systems26(3), 362-377.