نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 ﻋﻀﻮ هیت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﺷﺮق
چکیده
ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ، ﺗﻼﺷﻬﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﺷﺪ ه ای اﺳﺖ ﺑﺮای ﺗﻐﻴﻴـﺮ ادراﻛـﺎت و در ﻧﻬﺎﻳـﺖ رﻓﺘـﺎر ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﻣﻌﻴ ﻦ .اﺟﺮا و اﻧﺠﺎم ﻣﻮﻓﻘﻴ ﺖ آﻣﻴﺰ ﺳﻨﺎرﻳﻮی ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ ﺗﻮﺳﻂ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﻣﺴـﺘﻠﺰم روﺷـﻬﺎ و اﺑﺰارﻫـﺎی ﻣـﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده در ﺗﺮﻏﻴـﺐ و ،درک درﺳﺖ آﻧﺎن از ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن، ﺷـﮕﺮدﻫا
ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ ﻛﺮدن ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن اﺳﺖ؛ ﻟﺬا ﻃﺮاﺣﺎن ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ رﺳﺎنه ای ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ در ﻣﻮرد ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺷﺮاﻳﻂ و وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋ ﻲـ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن دﺳﺖ ﻳﺎﺑﻨﺪ؛ اﻣـﺎ اﻳـﻦ ﻣﻬـﻢ ﺧـﻮد ﻣﺴﺘﻠﺰم درک ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻴﻬﺎی ﻣﻴﺎن راﺑﻄﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر آﮔﺎﻫﻲ اﻧﺴﺎن و ﺳﺎزه ﻫـﺎی ﻣـﺆﺛﺮ در ﺗﻜـﻮﻳﻦ آﮔﺎﻫﻲ اﺳ ﺖ .ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ از ﻃﺮﻳﻖ رﺳﺎﻧﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻣﻴﺎن آﮔﺎﻫﻲ ، ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻫﻨﺠﺎری، ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، اﺑﺰاری و اﺣﺴﺎﺳﻲ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺪاﺧﻠـﻪ در ارزﺷﻬﺎی ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺬﻛﻮر ﻳﻌﻨﻲ ﺻ ﺪ اﻗﺖ، ﺣﻘﻴﻘﺖ، ﻣﻔﻴﺪ ﺑﻮدن و زﻳﺒـﺎﻳﻲ ﺷﻨﺎﺳـﻲ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮﻫﻢ زدن ﻧﻘﻄﻪ ﺗﻌﺎدل ﻣﻴﺎن ﻋﻴﻨﻴﺖ و ذﻫﻨﻴﺖ را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳـﺎﺧﺘﻪ و ﺳـﺎزه ﻫـﺎی ﻣﻮﺟـﺪ ﺳﺎزﻣﺎن آﮔﺎﻫﻲ ﭼﻮن ﻓﻀﺎﺳﺎزی،ﮔﺰﻳﻨﺶ و ﻫﻤﮕﻮ ن ﺳﺎزی را، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺠﺪد دﻫ ﺪ .ﺑﺪﻳﻬﻲ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺎﻫﻴﺖ زﺑﺎن ﻛﻪ ﺑﺮ ﺑﻨﻴﺎد اﺷﺘﺮاک ﻣﻌﺎﻧﻲ اﺳﺘﻮار اﺳﺖ، ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴـﺮ در ﺳـﺎﺧﺘﺎر آﮔـﺎﻫﻲ، ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ واژﮔﺎن دﭼﺎر ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﺪه و اﻳﻦ ﺧﻮد زﻣﻴﻨﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات زﺑﺎﻧﻲ )ﺗﻮﺳـﻴﻊ و ﺗﻀـﻴﻴﻖ معنای واژﮔﺎ ن (را ﻓﺮاﻫﻢ ﺧﻮاﻫﺪ آور د .اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﺗﻼش اﺳﺖ ﺗﺎ ﻧﺤﻮه ﻣﺪاﺧﻠﻪ رﺳﺎﻧ ﻪ ﻫـﺎ در زﺑﺎن را از ﻣﺴﻴﺮ ﺗﺤﻮل در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و از ﻃﺮﻳﻖ ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ رﺳﺎﻧﻪ ای نشان دهد.
ﻪ رﺳﺎﻧ ﻪ ﻫـﺎ در
زﺑﺎن را از ﻣﺴﻴﺮ ﺗﺤﻮل در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و از ﻃﺮﻳﻖ ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ رﺳﺎﻧﻪ
کلیدواژهها