چکیده
ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻛﻪ در آن ﻣﺤﺪوده ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻫﺎ و ﻧﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻫﺎ درﻫﻢ آﻣﻴﺨﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻓﺮد را در ﺑﺮاﺑﺮ ﻋﺮﺻﻪ ای ﭘﺮﺗﺤﺮک از ﻧﻤﺎدﻫﺎ و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻗﺮار داده اﺳﺖ . ﺟﻬﺎن رﺳﺎﻧﻪ ای ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﺎم و ﻓﻴﻠﻢ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﺎص ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻘﻄﻪ ﻣﺮﻛﺰی ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﻛﺎﻧﻮن ﺑﻴﻦ ﺗﻮﺟﻬﺎت اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻗﺮار دارد و اﺑﻌﺎد اﺛﺮﮔﺬاری آن در ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺒﺎﺣﺚ آﻛﺎدﻣﻴﻚ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴـﻞ در روﻳﻜـﺮد ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮه ادراک و درﻳﺎﻓﺖ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن از ﻣﺤﺘﻮای رﺳﺎﻧﻪ اﺳﺖ ای ﺑﻪ وﻳﮋه ﻓﻴﻠﻢ ﺷﺎﻳﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮده . ﻓﻴﻠﻢ ﻳﻜﻲ از ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪ ای اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺪان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ اﺑﺰار ﻗﺪرﺗﻤﻨـﺪ از زاوﻳـﻪ اﺛﺮات ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﻴﺎﺳﻲ، اﺧﻼﻗﻲ و ... ﺣﺎﻳﺰ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ؛ ﮔﺮﭼﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ اﻳﻦ ﻣـﺴﺌﻠﻪدرﻳﺎﻓﺖ ﻫﺮ ﻣﺨﺎﻃﺐ از ﻣﺤﺘﻮای ً را ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻗﺪرت ﻓﻴﻠﻢ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع ﺑﺮداﺷﺖ، ادراک و ﻧﻬﺎﻳﺘﺎ رﺳﺎﻧﻪ اﺳﺖ ای . در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ژاﻧﺮ ﻋﻠﻤﻲ ـ ﺗﺨﻴﻠﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ژاﻧﺮﻫﺎی ﭘﻴﭽﻴﺪه و ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺟﻮاﻧﺎن ﺑـﻪ دﻟﻴﻞ ﭘﻮﺷﺶ ﮔﺴﺘﺮده ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﮕﺎﻫﻲ وﻳﮋه را ﻣﻲ ﻧ ﻃﻠﺒﺪ و ﺤﻮه ادراک و درﻳﺎﻓﺖ ﺟﻮاﻧﺎن از اﻳـﻦ ژاﻧﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ؛ ﻟﺬا در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﺤﻮه درﻳﺎﻓﺖ ﺟﻮاﻧﺎن ﺗﺤﺼﻴﻠﻜﺮده ﺗ ﻬﺮاﻧﻲ از ژاﻧﺮ ﻋﻠﻤﻲ ـ ﺗﺨﻴﻠﻲ ﺑﻮدﻳﻢ و ﻫﺪف ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﺤﻮه اﺛﺮﮔﺬاری ﺟﻨﺴﻴﺖ و رﺷﺘﺔ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮ درﻳﺎﻓﺖ ﺟﻮاﻧﺎن از ژاﻧﺮ ﻋﻠﻤﻲ ـ ﺗﺨﻴﻠﻲ ﺑﻮد . ﺑـﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈـﻮر ﭼﻬـﺎار فیلم 2001 1 ادﻳـﺴﻪ ﻓـﻀﺎﻳﻲ، ﻣـﺎﺗﺮﻳﻜﺲ ﻫـﻮش، ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ و ﭼﻬﺎر ﺷﮕﻔﺖ اﻧﮕﻴﺰ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺎ ﻛﻤﻚ روش ﻛﻴﻔﻲ و ﺗﻜﻨﻴﻚ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻋﻤﻘـﻲ ﺑـﺎ 28 ﻧﻔﺮ از زﻧﺎن و ﻣﺮدان ﺗﺤﺼﻴﻠﻜﺮده در رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻛﺴﺐ ﺷﺪه ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ زﻧﺎن ﻋﻼﻗﻪ ای ﺑـﻪ اﻳـﻦ ژاﻧـﺮ ﻧﺪارﻧـﺪ؛ ﺟﻮاﻧـﺎن ﺑﺮاﺳـﺎس ﺟﻨـﺴﻴﺖ و رﺷـﺘﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮداﺷﺘﻬﺎ و درﻳﺎﻓﺘﻬﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ از اﻳﻦ ژاﻧﺮ اراﺋﻪ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ و ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳـﻦ دو ﻣﺘﻐﻴـﺮ ﻋﻮاﻣـﻞ دﻳﮕﺮی ﻧﻴﺰ ﺑﺮ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﺆﺛﺮﻧﺪ و اﺳﺖ اﻳﻦ ژاﻧﺮ دارای ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ است.
کلیدواژهها