نویسندگان
1 رئیس دانشکده زبانهای خارجی و مطالعات بینافرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم، قم
2 ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ ﻋﻠﻮم ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان
چکیده
در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺻﻔﺤﺔ اول روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ آنﻫﺎ دورهﻫﺎی ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻫﻪای از ﭼﻨﺪﻳﻦ روزﻧﺎﻣﺔ ﻛﺜﻴﺮاﻻﻧﺘﺸﺎر را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﺮدﻳﻢ ﺗﺎ درﻳﺎﺑﻴﻢ آﻳﺎ ﺻﻔﺤﻪآراﻳﻲ ﺻﻔﺤﺔ اول روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﻴﻮهای ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ اﻧﺠﺎم ﻣﻲﺷﻮد ﻳﺎ ﺑﺮﺣﺴﺐ اﺗﻔﺎق و ﺻﺮﻓﺎ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻳﻲ زﻳﺒﺎﻳﻲﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ .در اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﻛﺎر از ﻣﺪل ﭼﻨﺪوﺟﻬﻲ ﮔﻮﻧﺘﺮ ﻛﺮس و ﺗﺌﻮﻓﺎن ﻟﻴﻮون اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺮای ﺻﻔﺤﻪآراﻳﻲ روزﻧﺎﻣﻪ ﭼﻬﺎر ﺷﻴﻮه ﻗﺎﺋﻞ اﺳﺖ و اﻛﺜﺮ روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﺮاﺳﺎس ﻳﻜﻲ ﻳﺎ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ از آنﻫﺎ ﺻﻔﺤﻪآراﻳﻲ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. در ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺻﻔﺤﺔ اول روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﺮس و ﻓﺎن ﻟﻴﻮون رﺳﻴﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﺻﻔﺤﻪآراﻳﻲ ﺻﻔﺤﺔ اول روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻧﻮﻋﻲ ﺟﻬﺖدﻫﻲ اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻚ ﺑﺮای ﻫﺪاﻳﺖ ﺧﻮاﻧﻨﺪه و اﻟﻘﺎی ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺧﺎص ﺑﻪ او وﺟﻮد دارد.
کلیدواژهها