نویسندگان
1 استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
2 دانشیار دانشگاه تهران
3 دانشگاه تهران - پردیس البرز
چکیده
تحقیق حاضر به منظور طراحی و تدوین الگوی کارکردی رسانه های جمعی و با تأکید بر توسعه سرمایه اجتماعی و مورد مطالعه معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. راهبرد پژوهش حاضراز نوع آمیخته کیفی- کمی بوده، که در مرحله کیفی از روش نظریه داده بنیاد، و در مرحله کمی از روش دلفی به منظور اعتبار سنجی یافته های بخش کیفی و به اجماع رساندن آرای نخبگان، بهره گرفته شده است. داده های میدانی در سه مرحله، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته، و دو مرحله پرسشنامه نیمه باز- پاسخ و بسته-پاسخ، گردآوری شده، و با راهبردهای ، و آمارهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در پایان مرحله سوم، با کسب اجماع نخبگان در مورد مولفه های پژوهش، الگوی نهایی پژوهش ارائه گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن هستند که، صدای جمهوری اسلامی ایران، دارای چهار کارکرد اصلی، شامل؛ فراهم آوردن شرایط علی، بهره گیری از عوامل میانجی، ایجاد شرایط زمینه ای، و نیز تدوین راهبردهای فعال و فوق فعال در راستای توسعه سرمایه اجتماعی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Compiling the Functional Model of Mass Media in Iran Emphasizing Social Capital Development Case Study: The Voice of Islamic Republic of Iran
نویسندگان [English]
- Ali Akbar Farhangi 1
- mojtaba amiri 2
- Nazeela Shafian 3
2 Tehran university
3 Universtiy of Tehran - pardis campus
چکیده [English]
The present research has been carried out in order to design and compile a functional model of mass media and the case study of the Voice of Islamic Republic of Iran with an emphasis on the development of social capital. The research strategy is based on qualitative-quantitative mixed strategy, in which the grounded theory method has been used in the qualitative phase, and in the quantitative phase Delphi method has been used in order to validate the findings of the qualitative section, and to gain the consensus the elites.The field data were collected in three stages, the deep and semi-structured interviews, and the two half-opened and closed-response questionnaires, then they were analyzed with Grounded Theories strategies and descriptive statistics. The final model of research was presented at the end of the third stage, when the elite consensus was achieved. The findings of the research indicate that, the Voice of the Islamic Republic of Iran has four main functions for the development of social capital which contains; preparing the causal conditions, the use of intermediaries, the development of the field conditions, and the compilation of the active and extra active strategies.
کلیدواژهها [English]
- Mass Media
- Radio
- Voice of the Islamic Republic of Iran
- Functional Model
- Social Capital