نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی
2 دانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری فرهنگی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
چکیده
در این تحقیق سعی داریم تا چگونگی شکلگیری مخاطب رپ فارسی را با در نظر گرفتن حضور او در فضای مجازی مورد بررسی قرار دهیم. در این رابطه با 7 نفر از رپرها، یکی از گردانندگان صفحات عمومی مجازی در رابطه با رپ فارسی و همچنین، یک تولیدکننده رپ فارسی مصاحبه کردهایم. این تحقیق با شیوه کیفی و روش تحقیق نظریه زمینهای صورت گرفته است. به گونهای سعی شده است تا از زبان فعالیتکنندگان حوزه رپ فارسی به مسئله مخاطب رپ فارسی پرداخته شود. در پایان تحلیل دادهها، الگویی به دست آمد که بر اساس آن مقولههای شکلدهنده مخاطب رپ فارسی نمایان شدند. مخاطب به مثابه سوژه آگاه، مخاطب به مثابه سوژه قضاوت کننده، مخاطب به مثابه سوژه تکثیرکننده، مشروعیت بخش و سازنده جامعه آگاه مقولاتی هستند که در نتیجهپژوهش به دست آمدهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Formation of Audience in Farsi Rap (Rap-e-Farsi)
نویسندگان [English]
- Reza Samim 1
- Hamed Kia 2
1 Assistant Professor, Institute for Social and Cultural Studies
2 PhD Candidate, Institute for Social and Cultural Studies
چکیده [English]
In this research, we try to analyze the formation of audience in Rap-e-Farsi. But, we focus on the cybernetic aspect of audience’s presence. For this reason, we interviewed with seven rappers, one producer and a manager of one of the most popular rap page in Instagram. This is a qualitative method with the strategy of grounded theory. Then, we coded data and sorted themes by NVivo. Finally, we achieved a map of relations in which audience is as an informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society. This map defines the process of construction of Rap-e-Farsi audience in cyberspace. Informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society. Informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society. Informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society. Informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society.
کلیدواژهها [English]
- Rap-e-Farsi
- audience
- Subjectivity