نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
در گسترهی بینالمللی که عرصهی تضاد منافع دولتها، سازمانها و شرکتهای بینالمللی است، صنعت فیلمسازی را میتوان بهمثابه مجموعهای از نظامهای بازنمایی در نظر آورد. بازنمایی فرآیندی بیطرف نیست و با حفظ معانی خاصی در ژرفنای متون، در خدمت منافع برخی از افراد و گروهها عمل میکند. این پژوهش با تمرکز بر این پرسش که نظام بازنمایی حاکم بر انیمیشنهای تولید شده در صنعت فیلمسازی آمریکا چگونه عمل میکنند و اسطورههای آنها چیست، به موردکاوی انیمیشن وال-ئی ، پرداخته است. بدین منظور از روششناسی کیفی بهره جسته و جهت چهارچوب مفهومی از نظریه بازنمایی بهخصوص نظریات رولان بارت استفاده شده است. برای تحلیل دادهها نیز روش تحلیل نشانه شناختی برگزیده شده است. نتایج نشان داد که نوع پیشرفته و پیچیدهای از اسطوره در این انیمیشن حضور دارد؛ زیرا عملکرد شناختهشدهی اسطورهها ممانعت از نقد اموری خاص است، اما در این فیلم، اسطوره، در دل انتقاد به اسطوره حضور داشته و به طبیعی جلوه دادن ارزشهای سرمایهداری میل دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Criticism and Myth: The semiological analysis animation Wall-E.
چکیده [English]
Representation is not neutral and by maintaining special meanings in the depth of texts, it declares an interest for some specific individuals and groups. Through International scope which is an arena of conflict of interests among governments, international organizations and companies, perhaps the film industry, as a set of systems of representation, act like this arena. This study has explored the animation Wall-E to analyze its representation system and to explore its myths. To do so, qualitative methodology is applied and as its conceptual framework, representation theory, particularly theories of Roland Barthes are used. To analyze the data, semiology method is utilized. According to the outcomes of this study, in this film’s codes, a kind of sophisticated modern myth is present. Because the well-known functions of myths is to let nature take its course and therefore to prevent criticism, but in this work, myth is observed to criticize myth and it is intended to serve capitalism’s values.
کلیدواژهها [English]
- Wall-e
- semiology
- myth
- Roland Barthes