نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف این مقاله بررسی سهم هزینههای ارتباطات خانوارهای ایرانی به ویژه در بستر تغییرات ساختار سنی و ترتیبات زندگی خانوار با استفاده از تحلیل ثانویه دادههای هزینه و درآمد خانوار سه دهه اخیر(92-1363) میباشد. به منظور انجام مدل شبه پانل در بررسی نقش تحولات عوامل اقتصادی و اجتماعی خانوار و ساختار جمعیت در تحولات سهم هزینههای ارتباطات خانوار مدل تحلیلی چند سطحی تقاطعی بکار برده شده است. نتایج بیانگر روند افزایش سریع سهم هزینههای ارتباطات در خانوار بویژه در دهه اخیر است. در خصوص عوامل جمعیتی تأثیرگذار بر این روند، نتایج مدل شبه پانل نشان داد که دوره و نسل تأثیر معنیداری در سهم هزینههای مصرفی خانوار داشته است. همچنین تغییرات ساختار سنی در جهت افزایش سهم جمعیت در سنین فعالیت در تحولات سهم هزینههای مصرفی خانوار تأثیری مثبت نشان میدهد. بعلاوه، نتایج مقاله بیانگر تأثیر معنیدار متغیرهای نوع شغل، سن، جنس و سطح تحصیلات سرپرست خانوار، ترتیبات زندگی خانوار، شاخص امکانات رفاهی خانوار، درصد برخورداری نسل از تحصیلات دانشگاهی و امکانات رفاهی بر سهم هزینههای ارتباطات خانوار دارد. یافته ها و نتایج مقاله در چارچوب رویکرد چرخه زندگی مصرف مودگیلیانی، رهیافتهای نظری مبتنی بر تمایزات اجتماعی و الگوی مصرف، نظریه چرخه جمعیتشناختی و رویکرد نسلی الگوی مصرف قابل تببین است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Multilevel analysis of socio-demographic Factors affecting Iranian’s Household Communications Expenditures
چکیده [English]
The aim of this study is to analyze of changes of household’s communication expenditures ,particularly in the context of age structure transitions and household living arrangements using secondary analysis of Household Income & Expenditure Survey data during 1984-2013. The Cross-classified Multilevel Model has been applied in order to handling of the pseudo panel model. The results showed that the share of household communication expenditures has increased rapidly in recent decade. The results of pseudo panel model show that period and cohort have significant effects on of household Communication Expenditures. Age structure changes (percent of activity population aged15-64) have had positive effect on share of household communication expenditures. Also the results shows that socio-demographic characteristics of head of household (such as age, gender, type of job and level of education), household living arrangements, household welfare index, percent of cohort university educated population, and cohort welfare index have significant effects on share of household communication expenditures. These results can be explained by Modigliani’s life cycle consumption theory, theoretical approaches on social distinctions and consumption pattern, demographic cycle theory and generational approach.
کلیدواژهها [English]
- Pseudo Panel
- Cross-Classified Multilevel Model
- Consumption Pattern Dynamic
- Life Cycle Consumption Theory
- household communications expenditures