نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
از دیدگاه مطالعات فرهنگی، نزاعها و کشمکشهای معناشناختی در فرهنگ مردم پسند حاصل گفتوگوی بین گروههای فرادست و فرهنگهای متعارض خودجوش است. باچنین دیدگاهی موسیقی رپ ایرانی- فارسی مطالعه شده تا گفتمانهای موجود و نزاعهای بین آنها مشخص شود. با بهکارگیری تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه، تعداد 9 گفتمان موجود در این موسیقی شناسایی شدهاند و دال مرکزی، وقتهها و غیریتها در هر کدام مشخص شده است. هر چند گفتمان موسیقی رپ در ایران گفتمانی حاشیهای محسوب میشود، اما در درون این گفتمان نیز برخی (خرده)گفتمانها، جریان اصلی و برخی دیگر حاشیهای هستند. پس از ارائه گونهشناسی، به حوزههای نزاع میان گفتمانهای شناسایی شده نیز توجه شده است. نتایج تحلیل نشان داد جدال موجود بین گفتمانهای موسیقی رپ ایرانی- فارسی، تقابلی آمیخته از نزاعهای جنسیتی، طبقاتی، اخلاقی، سیاسی، مذهبی، سنتی/مدرن و غیره است.
کلیدواژهها